Premium

FGS Global neemt Hague Corporate Affairs over

Bureaumerk zal op termijn verdwijnen en opgaan in FGS.

Vincent Nieuwelink (l) en Peter ter Horst, de oprichters van Hague in gesprek
Foto: Hague

Het mondiale communicatieadviesbureau FGS Global, dat sinds twee jaar een vestiging heeft in Amsterdam, heeft Hague Corporate Affairs ingelijfd. Hague zal op termijn als zelfstandig merk verdwijnen en opgaan in FGS Global. Op welke termijn dat gebeurt is nog niet bekend.

Door de samenvoeging van de bureaus in Amsterdam en Den Haag ontstaat een organisatie van ongeveer 45 consultants in Nederland en 30 in Brussel. FGS Global is daarmee volgens de fuserende partijen marktleider in strategische communicatie en public affairs in de Benelux.

Consolidatieslag

Hague werd in 2014 opgericht door Peter ter Horst en Vincent Nieuwelink, de huidige ceo, en richtte zich op public affairs en communicatie. Het telt meer dan 36 professionals, onder wie partner Menno Snel, voormalig staatssecretaris van Financiën, en associate partner Jan Peter Balkenende, oud-minister-president. Het bedrijf is gevestigd in Den Haag met kantoren in Amsterdam en Brussel. 

De overname door FGS past in een consolidatieslag die gaande is onder de grote communicatieadviesbureaus. Die willen hun expertises bundelen en hun reikwijdte vergroten voor internationaal opererende klanten.

FGS Global zelf is hiervan het levende voorbeeld. Het mondiale adviesbureau voor strategische communicatie, met 1.400 experts wereldwijd en sinds vandaag 31 vestigingen, ontstond in 2021 uit een fusie van Finsbury, The Glover Park Group en Hering Schuppener en de daaropvolgende overname van Sard Verbinnen.

Begin augustus verkocht WPP zijn belang van 50% in FGS, aan de Amerikaanse investeringsmaatschappij KKR. De waarde van FGS werd op ruim 1,5 miljard euro vastgesteld. 

Mondiaal aanbod

‘Een van onze prioriteiten bij het ontwikkelen van FGS Global is dat we een mondiaal cliëntaanbod willen creëren in communicatie, financiële communicatie, public affairs, overheidsrelaties en het digitale stuk’, zegt Brigitte von Haacke, ceo continentaal Europa bij FGS Global.

Hague heeft volgens Von Haacke een ‘uitstekend aanbod’ op het gebied van public affairs en overheidsrelaties. ‘En FGS heeft een geweldig team in Amsterdam opgebouwd dat zich richt op corporate en financiële communicatie, crises en transacties. Dat brengen we samen, en ook in Brussel bundelen we de krachten.’ 

Belangrijk is volgens Von Haacke ook de toegenomen onzekerheid bij merken om in te spelen op de politieke en maatschappelijke instabiliteit. Er is een fundamentele verandering gaande van de communicatiediscipline, stelt ze.

Von Haacke: ‘Om de wereld van stakeholders om ons heen te beheren en te begrijpen wat er echt gebeurt in de wereld zijn aanzienlijke investeringen in data-mogelijkheden en de inzet van AI vereist. Alleen de grotere platformen hebben daadwerkelijk de financiële middelen om dat te doen.’

Versnelde groei

Hague-oprichters Peter ter Horst en Vincent Nieuwelink blijven na de overname als aandeelhouders aan de fusieorganisatie verbonden. Ze hebben opnieuw geïnvesteerd in het bedrijf.

Nieuwelink. ‘Het versnelt ook onze oorspronkelijke internationale ambities, omdat we een wereld vol zien van geopolitieke en economische volatiliteit en grote transities. Daarvoor moet je voet aan grond hebben in Brussel, Duitsland, Frankrijk en Nederland tegelijkertijd.’

Samen met FGS zal die internationale groei misschien drie keer zo snel gaan, schat de Hague-ceo in. ‘Als je het organisch doet, zonder de ondersteuning van investeerders, is het moeilijk dat tempo aan te houden.’

Kloof Amsterdam - Den Haag

Ook op nationaal niveau heeft Nieuwelink ambities. ’We zouden graag de kloof overbruggen die we nog zien tussen Amsterdam en Den Haag. Dat zijn nog steeds aparte scènes waar de commerciële wereld meer in Amsterdam zit, de PA-wereld meer in Den Haag. We willen een merk bouwen dat beide steden kan combineren en klanten geïntegreerde diensten biedt.'

Inhoudelijk is er bij Nieuwelink geen enkele twijfel over de fit tussen beide bureaus. Ze kennen elkaar van verschillende gezamenlijke projecten voor onder andere Oracle, Upfield - inmiddels omgedoopt tot Flora Food Group -  Lenovo en Nexperia, een Nederlands halfgeleiderbedrijf.

De Amsterdamse tak van FGS is opgezet door Tim van der Zanden (voormalig, Akzo Nobel, Ahold Delhaize en Heineken International) en telt inmiddels tien adviseurs. Hij leidt het bureau samen Frank Jansen en Anneke Hoijtink.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie