De opkomst van AI-copywriting: een nieuw tijdperk voor social media

Wat betekent AI voor copywriting in social?

Holy shit. Dat was onze eerste reactie toen ChatGPT uit kwam in november 2022. Enigszins verbaasd keken wij toe hoe een collega een liefdesbrief liet schrijven voor zijn vriendin. Binnen circa 10 seconden rolde er een romantisch verhaal uit van maar liefst vier alinea’s, met zoetsappige zinnen als: “Vanaf het allereerste moment dat ik je zag, wist ik dat er iets speciaals aan de hand was.”

De brief was nog vrij algemeen, maar toen we karaktereigenschappen, hobby's en eigenaardigheden gingen toevoegen, kwam er een brief uit waar menig Casanova nog een puntje aan kan zuigen. De collega stuurde het 1 op 1 door naar zijn vriendin en ze was, op zijn zachtst gezegd, behoorlijk verrast. “Het was het liefste berichtje wat ze ooit van haar vriend (uhh… computer) had gekregen.” Een klein experiment dat leidt tot de vraag: wat betekent AI voor copywriting in social?

Dankzij AI werken we sneller, zijn we minder tijd kwijt aan repetitieve klussen en hebben we meer tijd voor het werk waar we écht energie van krijgen: het bedenken van creatieve en innovatieve social content. Zo helpt AI ons met het opdoen van inspiratie. Een brainstorm begint vaak met divergeren — het opschrijven van zoveel mogelijk associaties om tot verrassende combinaties te komen. Daar zetten we nu AI voor in. De tool toont binnen seconden associaties die we niet snel zelf hadden bedacht, wat ons weer tot nieuwe inzichten brengt. 

AI helpt daarnaast bij SEO. Wij gebruiken het voor zoekwoordonderzoek, het structureren van teksten en bij het schrijven in ‘natuurlijke taal' om keyword stuffing te voorkomen. Alles om je content hoger te laten ranken bij social platforms, zoals een Pinterest. Maar ook onderzoek kost veel minder tijd. Je verdiepen in de materie wordt een stuk makkelijker door AI in te zetten. Laat AI jouw bronnen samenvatten tot hapklare brokken. Zo kom je sneller tot het gewenste eindresultaat.

Maar er zitten uiteraard ook nog wat haken en ogen aan deze tool. Empathie, fact checking en creativiteit zijn voorbeelden waarmee AI nog worstelt. Problemen waar zelfs een getrainde gebruiker nog tegenaan loopt. AI-tools kiezen in eerste instantie namelijk een middenweg van alles wat ze op het internet vinden. Dit maakt dat we machines nog veel moeten bijsturen om tot écht onderscheidend werk te komen. Daarnaast toont ChatGPT vooralsnog informatie tot aan september 2021. Voor de laatste TikTok trends hoeven we dus (nog) niet aan te kloppen. Maar de vraag is: voor hoe lang?

Kunstmatige intelligentie leert steeds beter om menselijke emoties na te bootsen, maar om copy echt te laten resoneren onder de doelgroep moet jij in hun schoenen kunnen staan. Wat leeft er onder de doelgroep? Waar gaan ze op aan? Waar kijken ze naar? Daarvoor moet je de doelgroep begrijpen en met ze in gesprek gaan. Daar hebben wij onze community managers voor. Zij staan dag en nacht in contact met onze doelgroep en daar halen wij ontzettend nuttige inzichten uit. Maar ook met focusgroepen die we nu met Gen Z afnemen, verkrijgen we informatie die we met AI niet zouden krijgen. Het is zo waardevol om een mening te horen via verbale en non-verbale communicatie. Dit menselijk contact wordt (gelukkig) nog niet vervangen door computers.

Kortom, kunstmatige intelligentie heeft ontzettend veel te bieden als hulpmiddel. AI werkt sneller, heeft meer rekenkracht en informatie tot zijn beschikking dan een mens. Maar de machine moet wel nog bestuurd worden. Het vergt creativiteit om gedachtenspinsels onder woorden te brengen, kennis om goed te kunnen prompten en expertise om te beoordelen of iets wel of niet goed is. Gelukkig, want daar zit onze toegevoegde waarde!

Door Vivian Kowalski, Creative Director & Arthur Pijpers, Creative Copy @ Somention.

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →