BMW Group gooit zijn Europese marketingactiviteiten voor ‘huismerk’ BMW en Mini om en brengt die onder in een aparte bureau-unit met de naam The Engine. MediaMonks is de centrale spil in dit nieuwe model.
De beslissing volgt na een pitch die BMW Group uitschreef in februari 2020, met als doel een datagedreven en klantgerichte organisatie te ontwikkelen. Het wil voor beide automerken zorgen dat mensen persoonlijk en op alle zogenoemde ‘contactpunten’ worden geholpen met de juiste informatie.
Unit van drie
Het systeem dat BMW Group wil optuigen is gericht op analyse van klantgegevens, geautomatiseerde productie en levering van communicatiemedia, digitale media en ondersteuning voor e-commerce.
Een nieuw netwerk van bureaus moet hiervoor gaan zorgen. Naast Mediamonks bestaat dit uit de Serviceplan Group en Berylls Strategy Advisors. Zij samen vormen de nieuwe bureau-unit, waarin MediaMonks de leiding krijgt en zich richt op creatie en productie.
De Serviceplan Group - die in Nederland voet aan de grond heeft gekregen na de fusie in juli met Mediaxplain - wordt verantwoordelijk voor de technologische en datagestuurde componenten en het beheer van de lokale interfaces. Berylls Strategy Advisors gaat zich bezighouden met de transformatie en onboarding van de markten
Dit jaar operationeel
The Engine biedt BMW Group de mogelijkheid tot meer efficiëntie, kwaliteit, flexibiliteit en innovatie, verwacht Ralf Hattler, senior vice president Indirect Purchasing bij BMW Group. Er worden in de verschillende markten Local Service Hubs worden opgezet voor de lokale BMW-bedrijven. The Engine is een aanvulling op de bestaande internationale agentschappenhubs voor China en de VS.
Het nieuwe bureaumodel wordt in het derde kwartaal van dit jaar operationeel en begint in de twee grote Europese markten, Duitsland en Frankrijk.