Renée van den Oetelaar is managing director van Boomerang FT., het bureau dat zich specifiek richt op de (next gen) Gen Z-doelgroep. In dit interview vertelt Renée over het oprichten en leiden van een bureau als 27-jarige. De trends binnen de Gen Z-cultuur, het aantrekken van en samenwerken met jong talent en deelt ze de geheimen van succesvolle campagnes als ‘De Nationale Week zonder Vlees en Zuivel’ die dit jaar een organisch bereik van 1.9 miljoen heeft behaald.
Boomerang FT. staat voor ‘Future Talent’, bij ons krijgen jonge creatieven (16-24 jaar) de kans om zowel individueel als samen aan projecten te werken. Wij zijn voor deze talenten de verlenging van hun creatieve studie en het alternatief voor de doorsnee bijbaan. Bij ons krijgen ze de mogelijkheid om ervaring op te doen binnen de creatieve industrie. Tegelijkertijd geven wij opdrachtgevers inzicht in de interesses en het gedrag van deze generatie als consument.
Allereerst zagen we dat jong creatief talent het lastig vond om de industrie binnen te komen. Je moet al een gevuld portfolio en opgebouwde ervaring (in jaren) hebben om op zijn minst door het kennismakingsgesprek heen te komen, maar hoe kun je dit opbouwen als je nergens binnenkomt? Gelukkig zijn er community’s zoals R*AW en Jonge Honden waar ze hun eerste portfolio en een relevant eerste netwerk mee kunnen opbouwen, want de bereidheid van de industrie om jong talent te omarmen is minimaal.
Daarnaast kregen we bij Boomerang Agency, onderdeel van Publicis Groupe, steeds vaker briefings gericht op de next gen. Maar hoe credible is het wanneer een creative director van 38 jaar vertelt hoe Gen Z in elkaar zit? Wanneer Gen Z dit zelf vertelt is het toch veel geloofwaardiger? To be one, ASK one! Hoe generaliserend ook, Gen Z weet zelf het beste wie ‘zij als generatie’ zijn. Beter dan wij creative-millennials. Waar ook niks mis mee is. Just facts.
Absoluut. We werken veel voor onze moeder, broertje en zusjes, maar steeds meer merken benaderen ons nu ook direct. We hebben onze creatieve kracht bewezen.
Poeh, heb je even? Zelf ben ik erg trots op de awareness campagne die we hebben gedaan voor Plan International, die zoveel mogelijk aandacht moest vragen voor Wereldmeisjesdag. Dit werd een social campagne die we ook offline helemaal hebben doorgetrokken in de fysieke ruimten. Op dit moment werken we aan een heel gaaf rebranding-project voor alle maritieme opleidingen van Nederland waarmee ze de volgende generatie studenten gaan aantrekken. De campagne hebben we samen met studenten, docenten, alumni en organisaties van het toekomstige werkveld van de studenten zoals scheepswerven en rederijen gemaakt. En als je kijkt naar de laatste maanden, dan ben ik vooral erg trots op ons werk voor de Nationale Week Zonder Vlees en Zuivel. De next gen is bekend met de Week Zonder Vlees en Zuivel en staat er voor open om eraan mee te doen. Hun ouders daarentegen minder, want ‘wat de boomer niet kent, dat vreet-ie niet’. Om dit te veranderen hebben we een awareness-campagne ingericht die via de next gen hun ouders moest bereiken in de vorm van een ‘onderonsje’ en het exposen van het traditionele gedrag van hun ouders. En met succes. In totaal heeft deze campagne een organisch bereik van 1.9 miljoen behaald! En heeft de Nationale Week Zonder Vlees en Zuivel (in Nederland) een recordaantal deelnemers gehad dit jaar!
We selecteren op basis van hun passie voor het ‘maken’, affiniteit met social, de creatieve industrie (merken), portfolio en hun connectie met de next gen, en dan vooral hoe deze generatie het social landschap met de dag verandert en bepalend is in cultuur(creatie). Ze leren van elkaar en van de senior talenten binnen Boomerang Agency en Publicis Groupe. Tegelijkertijd inspireren onze jonge talenten weer de seniors door hun frisse blikken. Verder organiseren we ook senior 1:1’s, skilled workshops en trainingen die FT’s kunnen bijwonen om hun skillset te verbeteren en hun (professionele) interessegebieden te verbreden.
De uitdagingen bij het werken met Gen Z-talent zit vooral in het feit dat hun werkregime niet is zoals ‘boomers’ gewend zijn. De communicatie verloopt bijvoorbeeld vaak via WhatsApp in plaats van e-mail. Aangezien het wel belangrijk is om alles duidelijk op mail te hebben, is dat iets wat we wel proberen te veranderen. Daarnaast is Gen Z heel open en zegt sneller wat niet werkt. Regelmatige check-ins met ze zijn hierin belangrijk waarin je niet checkt hoe het werk gaat, maar juist hoe het met hen gaat. Het zijn eigenlijk de meest basis zaken die elke generatie zou appreciëren, maar Gen Z is de eerste die het écht verwacht, en gelijk hebben ze.
Wees méga nieuwsgierig, denk écht out-of-the-box, zeg wat je denkt, omdat jouw perspectief hetgeen is dat de industrie juist nodig heeft en ook echt graag wil horen. Maak van je (creatieve) passies en interesses je kompas voor je carrière en de keuzes die je maakt. Als je ergens een andere kijk op hebt, gewoon zeggen! Iedereen, ongeacht hun positie, staat daar echt mega voor open. En blijf vooral ontzettend geloven in je creativiteit en in de reden die je ooit voor jezelf hebt bedacht waarom je de creatieve industrie in wilde, wat je eigen missie daarmee is. Dan blijf je puur en val je júist op.
Verder is het natuurlijk wel lekker als je flexibel bent. Want de industrie gaat snel en soms gaan projecten ook alle kanten op. Verder is het heel erg belangrijk om on top of culture en de status quo van today te zitten, want dat is precies wat ieder merk van ons verlangt en zelf ook wil zijn.
Er zijn natuurlijk dagelijks nieuwe trends, maar een grote trend die momenteel gaande is en een sterke invloed heeft op creatieve projecten, is dat content nog persoonlijker wordt. De next gen behandelt hun socialmediakanaal als een soort van dagboek, het is een gesprek tussen twee personen, gesprekken die je voert met je beste vrienden gegoten in relevante herkenbare content. Dit heeft allemaal te maken met het feit dat jouw algoritme niet meer overeenkomt met dat van een ander persoon, jouw social media is de plek waar je naartoe gaat voor jouw specifieke interesses die wellicht niet overeenkomen met die van een ander. Hierdoor zijn subculturen alleen maar nog belangrijker aan het worden voor merken. Ze hebben de juiste community leaders nodig om tot deze next gen te spreken, Dat zijn niet meer de influencers, maar spokespersons die binnen (niche) culture credibility hebben opgebouwd met delen van passie, interesses, craft, talent of simpelweg hun POV’s ;) Ze zijn real, raw en relateable.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!