Het internationale reclamebureau VML presenteert zijn 'creatieve leiderschapsteam', waar de Nederlander Bas Korsten deel van uitmaakt. Hij is aangesteld als global chief creative officer innovation en daarnaast chief creative officer EMEA van het WPP-bureau.
Korsten was tot eind vorig jaar actief als global chief creative officer van Wunderman Thompson, het reclamebureau (onderdeel van WPP) dat in december is geïntegreerd tot VML. De wereldwijde campagne rond de 'mammoet-gehaktbal', ontwikkeld door Wunderman Thompson onder leiding van Korsten, wist hoge ogen te gooien. De campagne won vorig jaar onder meer een bronzen Leeuw in Cannes.
WPP claimt met het samenvoegen van VMLY&R en Wunderman Thompson tot VML het grootste bureau in de creatieve industrie te creëren met 30.000 werknemers in 64 markten.
VML presenteert nu als benoemd zijn creatieve leiderschapsteam, dat onder leiding staat van global chief creative officer Debbi Vandeven. Zij werd in oktober al benoemd tot global cco van het het bureau. Verder zitten Kaleeta McDade, Rafa Pitanguy, Manuel Bordé, Mel Routhier in het directieteam, zij zijn allen afkomstig van VMLY&R. Korsten is de enige creatieve leider van Wunderman Thompson die in de global board is opgenomen.
Ook in Nederland
Het is de bedoeling dat VML binnenkort ook een vestiging in Amsterdam krijgt, met maar liefst 550 werknemers, vult Korsten aan. Het gaat om 'echt een ander type bureau dan de Nederlandse markt kent', aldus de topcreatief. Daarover later ongetwijfeld meer.
Het van origine Amerikaanse reclamebureau VML werd in 1992 opgericht en in 2001 overgenomen door reclameconcern WPP. De bureaunaam Wunderman Thompson (ook in Nederland actief) werd in 2020 gelanceerd. Het was een laatste overblijfsel van de twee fameuze bureaus Wunderman en J. Walter Thompson.
Lees ook: Zo verdwenen de fameuze bureaunamen JWT en Wunderman en maakt VML z'n entree