Overslaan en naar de inhoud gaan

Zeepbel Blendle loopt leeg

De disruptieve startup Blendle wilde de journalistieke wereld op zijn kop zetten, maar lijkt nu vroegtijdig onder te gaan.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

De door Alexander Klöpping en Marten Blankesteijn opgerichte Nederlandse digitale nieuwskiosk wist bij de oprichting in 2014 al snel de landelijke krantenkoppen te halen. De twee techgeeks kregen naast de dagbladen veelvuldig een podium bij De Wereld Draait Door, omdat zij wisten wat de consument écht wilde: betalen per artikel in plaats van een duur abonnement op een enkele papieren krant. Voor veel uitgevers leek dit het antwoord voor hun al jaren tanende oplages en inkomsten van hun printtitels. 

related partner content for mobile comes here

Ook door het Stimuleringsfonds van de Journalistiek kregen zij een financieel een flinke duw in de rug. Opvallend is overigens dat veel nieuwe journalistieke initiatieven in Nederland, waaronder ook Reporters Online en Follow the Money ondanks hun fantastische idee wel eerst een staatssubsidiekraan moeten aanraken. Het is een slecht voorteken dat nieuwe journalistieke 'disruptieve' bedrijven in den beginne al niet op eigen kracht kunnen starten of investeerders kunnen interesseren. 

Kapitaalinjectie


Toch is het noemenswaardig dat Blendle al direct bij de start in 2014 grote landelijke uitgevers als launching partner aan zich wist te binden. Daarna lijkt het ook hard te gaan met Blendle: in oktober 2014 geven New York Times en Axel Springer drie miljoen euro aan de kiosk voor internationale expansie. Dit lijkt voor Nederlandse begrippen een aanzienlijk bedrag, maar onvoldoende om in korte tijd als startup de journalistieke wereld op zijn kop te zetten. Ter vergelijking: het kwakkelende Twitter heeft meer dan een miljard euro opgehaald en een stuk minder disruptive startup zoals Flipboard al meer dan 200 miljoen.

Een kapitaalinjectie van een paar miljoen door internationale uitgevers geeft tot op heden dus nog niet het vertrouwen dat Blendle de wereld gaat veranderen. Een veel groter bedrag is echter noodzakelijk om op termijn te concurreren tegen grootheden als Apple en Google 


Een kapitaalinjectie van een paar miljoen door internationale uitgevers geeft tot op heden dus nog niet het vertrouwen dat Blendle de wereld gaat veranderen. Een veel groter bedrag is echter noodzakelijk om op termijn te concurreren tegen grootheden als Apple en Google 

Een kapitaalinjectie van een paar miljoen door internationale uitgevers geeft tot op heden dus nog niet het vertrouwen dat Blendle de wereld gaat veranderen. Een veel groter bedrag is echter noodzakelijk om op termijn te concurreren tegen grootheden als Apple en Google 

Internationale kranten


Wel wisten de oprichters de landelijke media goed in te pakken. Grote aantallen Blendle-gebruikers worden in persberichten gecommuniceerd, al wordt niet duidelijk in hoeverre deze echt actief zijn en wezenlijk frequent geld aan online artikelen besteden. In veel Nederlandse kranten kwam nog geen jaar na de oprichting van Blendle ook het grote nieuws dat de digitale kiosk deals had gesloten met drie van de grootste kranten ter wereld: The New York Times, The Wall Street Journal en The Washington Post. Deze internationale kranten werden  toegankelijk voor Nederlandse gebruikers. 'Dit is een signaal naar alle uitgevers wereldwijd', gaf medeoprichter Marten Blankesteijn als commentaar. In mijn optiek vooral 'namedropping' van internationale titels met een verwaarloosbare betaalde oplage in ons kikkerlandje. 


Luidere kritiek


De laatste maanden begint de kritiek op Blendle steeds luider te worden. NRC en Follow the Money stapten al uit de kiosk, vooral omdat de Blendle-verdiensten voor deze uitgevers ronduit tegenvallen. Zelf heb ik al enige tijd mijn twijfels of uitgevers niet aan 'merkerosie' doen als ze hun waardevolle artikelen allen in één contentbak gooien. Ik heb ook nog geen onderzoek gezien waaruit blijkt dat Blendle voor uitgevers een laagdrempelige proeftuin is om naderhand lezers aan je te binden. 

stapten al uit de kiosk, vooral omdat de Blendle-verdiensten voor deze uitgevers ronduit tegenvallen. Zelf heb ik al enige tijd mijn twijfels of uitgevers niet aan 'merkerosie' doen als ze hun waardevolle artikelen allen in één contentbak gooien. Ik heb ook nog geen onderzoek gezien waaruit blijkt dat Blendle voor uitgevers een laagdrempelige proeftuin is om naderhand lezers aan je te binden. 

, vooral omdat de Blendle-verdiensten voor deze uitgevers ronduit tegenvallen. Zelf heb ik al enige tijd mijn twijfels of uitgevers niet aan 'merkerosie' doen als ze hun waardevolle artikelen allen in één contentbak gooien. Ik heb ook nog geen onderzoek gezien waaruit blijkt dat Blendle voor uitgevers een laagdrempelige proeftuin is om naderhand lezers aan je te binden. 

Ondanks het heugelijke bericht van vorige week dat Blendle weer een kapitaalinjectie krijgt, lijkt de startup vroegtijdig in zwaar weer terecht te zijn gekomen. Bedenker en oprichter Marten Blankesteijn stapte op en deze week geeft de Persgroep aan de optie tot aankoop van gehele edities in te trekken. Welke landelijke kranten zullen volgen?

Voordeel is wel dat Blendle veel Nederlandse uitgevers heeft laten inzien de consument centraal te zetten en premium content toegankelijker te maken. Het lijkt erop dat de startup daarin zelf is doorgeschoten en daarmee de uitgevers (en de journalistiek) uit het oog is verloren.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Richard Otto

http://www.twipemobile.com/digital-kiosk-european-publishers/

Amsterdamdiary

Interessant artikel, bedankt voor het plaatsen daarvan!

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in