In 2007 stapte John de Mol in als betrokken aandeelhouder bij de Telegraaf Media Groep, het bedrijf waarvan hij nu ruim 20 procent van de aandelen bezit en dat hij helemaal wil overnemen.
2007 was ook het jaar waarin de omzet van TMG met 9 procent steeg (naar 738 miljoen euro, behaald met 3.600 FTE), het jaar waarin TMG 85 procent van de aandelen in de Sky Radio Groep in bezit kreeg. En het jaar waarin TMG zijn minderheidsbelang in de Nederlandse SBS-zenders inruilde voor een optie op aandelen in de nieuwe eigenaar van SBS, Pro Sieben, hetgeen in 2013 zou leiden tot een flinke boekwinst met bijbehorend megadividend.
Dat betekende geen afscheid van de tv-ambities. TMG besloot (onder mijn leiding overigens) zelf goed te worden in de productie van videocontent en breidde in 2007 het tv-productiehuis uit met de overname van de Pilarczyk Media Groep, producent van autoprogramma’s op de RTL-zenders.
Hoe verging het TMG in de kleine tien jaar dat de Mol zich met het bedrijf bemoeit?
In 2015 was de omzet gedaald naar 482 miljoen euro (met een verlies van 23 miljoen euro, behaald met 2.000 FTE). De unieke positie die de Telegraaf altijd had op de advertentiemarkt is verdwenen. Niet meer veruit de grootste in bereik, niet meer het startpunt van elke campagne, niet meer standaard beter presterend dan de markt.
De print-oplage van Dagblad de Telegraaf is gehalveerd. Een groot deel van de tijdschriften is afgestoten, online is de positie verslechterd (terwijl in 2010 Hyves nog werd overgenomen). De radiotak is sinds vorig jaar grotendeels in handen van Talpa (middels een buitengewoon slechte deal voor TMG). Er waren ordinaire en openbaar uitgevochten oorlogen tussen De Mol en andere aandeelhouders (Boekhoorn, Paarlberg).
Er sneuvelden talloze directeuren en leden van de Raad van Bestuur in het bedrijf waar voorheen altijd rust heerste op het personele vlak. De strategie, als die er al was, wisselt jaarlijks en de directie en de diverse redacties worden het al jaren niet eens over de koers.
En over koers gesproken: De Mol kocht zijn aandelen in 2007 voor ongeveer 24 euro, maar voordat Mediahuis een bod deed, noteerden ze aan de IEX in december vorig jaar rond de 3 euro.
De Telegraaf doet er niet meer toe
Belangrijker nog, De Telegraaf doet er niet meer toe. Ze bepalen niet meer het gesprek van de dag. En dat is niet alleen bitter, maar vooral opvallend. Het gesprek gaat tegenwoordig nog maar over een ding: de boze/bezorgde, hardwerkende burger. En juist de enige krant die deze groep altijd begreep is ze kwijtgeraakt nu ze eindelijk een beetje gehoord worden.
Leger Talpa
Is dat allemaal de schuld van John de Mol? Nee. Feit is wel dat zijn zeer indringende bemoeienis veel gedonder en weinig goeds heeft opgeleverd. De laatste CEO van TMG, Geert-Jan van de Snoek, voerde (naar mijn stellige overtuiging) uit wat De Mol bedacht en het leger Talpa mensen om hem heen groeide op de Basisweg.
In veilige haven
De investeringsrechterhand van de Mol, Frank Botman, zei in 2010 nog tegen de rechter dat TMG alleen veranderd kan worden door op te trekken met de grootste aandeelhouder, de familie van Puijenbroek.
En dat is precies wat Van Puijenbroek niet meer wil. Guus van Puijenbroek, lid van de Raad van Commissarissen, liet in zijn laatste persbericht noteren dat hij de aandelen van de familie in een veilige haven wil loodsen. Die haven is het Mediahuis in zijn ogen. Dat hij zich na tien jaar de Mol niet meer veilig voelt kun je hem nauwelijks kwalijk nemen.
Marianne Zwagerman is innovatiestrateeg en schrijver en was tot en met 2009 directeur digitale media bij TMG.
Foto: ANP