Overslaan en naar de inhoud gaan

De onderschatte kracht van digitale transformaties op het gebied van traditionele arbeidersbanen

In dit artikel bespreken we de onderschatte kracht van digitale transformaties op het gebied van traditionele arbeidersbanen.
LEQUAL

Van webshop tot bedrijfswebsite, overal moet verkeer opkomen. Echter kan dit een lastig en intensief proces zijn wanneer er geen professional wordt ingeschakeld. LEQUAL biedt een breed scala aan online marketingdiensten als SEO, SEA, conversieoptimalisatie en videomarketing Daarbij staan wij voor transparantie en eerlijkheid. Wij geloven daarom ook in “samen werken is samen groeien”.

worker-at-machine-in-factory-metal-industry-worke-2023-11-27-05-32-59-utc
worker-at-machine-in-factory-metal-industry-worke-2023-11-27-05-32-59-utc

De digitalisering van de maatschappij is langzaam maar zeker tot elke hoek geïnfiltreerd. Dit houdt ook in dat traditionele arbeiders banen te maken krijgen met digitale transformaties. Hierbij denkt men dat de impact van deze ontwikkeling beperkt is, maar dit is zeker niet het geval. In dit artikel bespreken we de onderschatte kracht van digitale transformaties op het gebied van traditionele arbeidersbanen.

Op zakelijke mailadressen bereikbaar
In de eerste plaats heeft er een digitale transformatie plaatsgevonden in hoe mensen met traditionele arbeidersbanen in contact blijven. Mensen die als loodgieter of elektricien werken, gebruiken steeds vaker een zakelijk mailadres. Dit doen ze om een professioneel imago op te bouwen. Hierdoor worden ze ook nog eens betrouwbaarder, wat extra klanten overhaalt om met ze in zee te gaan. Onderschat de impact hiervan dan ook zeker niet, want de tijden dat mensen hun persoonlijke e-mail aan klanten gaven, zijn door deze ontwikkeling zo goed als voorbij.

Makkelijker afspraken maken
Als je denkt aan het maken van afspraken met loodgieters of elektriciens, is het beeld van eindeloze telefoontjes en tijdrovende planning misschien wel herkenbaar. Gelukkig heeft de digitale transformatie hier verandering in gebracht! Dankzij handige online tools en apps hebben professionals in blauwe boord functies nu een efficiëntere manier om afspraken te maken. Met een paar klikken kun je nu gemakkelijk een geschikte tijd en datum vinden die zowel voor jou als voor de vakman of -vrouw werkt. Geen gedoe meer met langdurige telefoongesprekken en heen-en-weerberichten. Het is nu simpelweg een kwestie van plannen en bevestigen. Zo wordt het regelen van een afspraak een fluitje van een cent!

Overzichtelijk bestellingen managen
Als derde heeft de digitale transformatie een effect gehad op het managen van bestellingen. Voor veel mensen met blauweboordfuncties was het managen van bestellingen een ware nachtmerrie. Vaak is het proces ontzettend onoverzichtelijk, waardoor de kans op de loer ligt dat klanten of werkgevers ontzettend teleurgesteld raakten. Inmiddels is de situatie compleet veranderd. Er is bijvoorbeeld software die ervoor zorgt dat het managen van bestellingen een stuk beter verloopt. Hierdoor houdt men alles overzichtelijk en worden de dagelijkse taken een stuk soepeler om uit te voeren.

Automatische klantenservicediensten
Ook zijn er automatische klantenservicediensten te vinden voor mensen met blauweboordbanen. Aan de hand van AI kan er tegenwoordig vrijwel elke klantvraag worden beantwoord. Hierdoor kunnen problemen zonder een mens worden aangepakt. Het resultaat? Klanten worden sneller geholpen, waardoor ze sneller tevreden zijn. Hierdoor zul je als bedrijf ook aan een betere reputatie komen. Het is een win-winsituatie waarbij klanten direct geholpen worden en bedrijven hun resources kunnen inzetten op andere belangrijke taken.

Repetitieve taken automatiseren
Als vijfde zorgt de digitalisering ook dat er meer mogelijk is op het gebied van automatisering. Op het eerste gezicht lijkt het er niet op dat mensen met echte arbeidersbanen zaken kunnen automatiseren. Voor de grote kerntaken is dit inderdaad ook niet het geval. Echter, kleine taken die repetitief zijn, zijn vrij eenvoudig te automatiseren. Denk dan bijvoorbeeld aan het automatisch beantwoorden van vragen die collega's of klanten hebben, of taken op de fabrieksband die met een robot kunnen worden uitgevoerd. Dit verhoogt uiteindelijk de kwaliteit van het werk dat deze mensen zullen doen.

Van data gebruikmaken
Data is een ander aspect van de digitale transformatie die de wereld van arbeiders volledig op zijn kop heeft gezet. Hoe dit in elkaar zit? Aan de hand van data is het een stuk makkelijker om info te vinden die je bijvoorbeeld kan helpen bij het nemen van beslissingen en het verbeteren van je werkprocessen. Denk dan onder andere aan bepaalde trends ontdekken of ver van tevoren weten wat je kunt verwachten. Uiteindelijk zal dit de beslissingen die worden genomen op een positieve wijze beïnvloeden. Om deze reden is het zaak om data nooit te onderschatten, wat je sector of functie ook is.

Eenvoudiger in contact blijven met klanten en collega's
Ook is het aan de hand van de digitale transformatie een stuk makkelijker geworden voor werkers om in contact te blijven met klanten en collega's. Er zijn meerdere manieren waarop je dit voor elkaar kan krijgen. Eerder bespraken we al dat je via een zakelijk mailadres de communicatie zal verbeteren. Echter, er zijn bijvoorbeeld ook video-apps waar je face-to-face met klanten kunt videobellen. Ook in situaties als het analyseren van een probleem is dit ontzettend handig. Door middel van een videoconsultatie kan een ervaren elektricien of loodgieter wellicht op een afstand een probleem verhelpen van de klant of collega.

Nauwkeuriger gereedschap
Wist je dat het gereedschap van arbeiders aan de hand van digitale ontwikkelingen nauwkeuriger is geworden? Of je nu een professional bent in de bouwsector of een collega die dagelijks met technische uitdagingen te maken heeft, digitale tools helpen je om taken efficiënter en preciezer uit te voeren. Denk aan geavanceerde meetapparatuur, 3D-modelleringssoftware of augmented reality-gidsen die je stap voor stap door complexe installaties leiden. Door gebruik te maken van deze geavanceerde digitale hulpmiddelen kun je elke klus met vertrouwen aanpakken en optimale resultaten behalen.

Online trainingsmogelijkheden
Verder zorgt digitalisering ervoor dat er meer online trainingsmogelijkheden zijn. Als je als arbeider constant naar workshops moet gaan voor het bijschaven van je kennis, zul je veel tijd kwijt zijn. Tegenwoordig is het gelukkig mogelijk om online training te volgen. Hierdoor hoef je niet veel reistijd te hebben en kun je een stuk efficiënter leren. Tegelijkertijd maak je geen concessies op het gebied van de kwaliteit van het onderwijs. Hierdoor heb je dus het beste van beide werelden te pakken.

Werk minder fysiek maken
In onze digitale wereld biedt digitalisering tal van mogelijkheden om fysiek werk te verminderen, minder zwaar en efficiënter te maken. Dankzij innovatieve technologieën kunnen arbeiders nu bovendien profiteren van online trainingen en workshops. Daardoor verliezen ze niet langer geld en kostbare tijd aan het reizen naar locaties voor bijscholing. Het beste van alles is dat je geen concessies hoeft te doen aan de kwaliteit van het onderwijs. Met online trainingen krijg je toegang tot hoogwaardige lesstof, terwijl je de vrijheid hebt om te leren op je eigen tempo en op een manier die bij jou past. Dit biedt jou het beste van beide werelden: flexibiliteit en efficiëntie in jouw professionele ontwikkeling.

Onderhoudsbeurten voorspellen
Digitale transformaties helpen ook op het gebied van voorspellingen doen, zoals wanneer het tijd is voor een onderhoudsbeurt of reparatie. Doordat het een stuk eenvoudiger is om data te verzamelen, is de kans groot dat je klanten kunt informeren wanneer ze bijvoorbeeld hun elektriciteitskast of waterleiding moeten onderhouden. Hierdoor werk je een stuk efficiënter en zul je meestal op tijd zijn met het helpen van mensen met je werk. Hierdoor kun je het ontstaan van defecten voor zijn en ernstige problemen en of geschillen voorkomen.

Nooit meer papier voor je workflows
Waar je vroeger afhankelijk was van papieren documenten en handmatige processen, biedt digitalisering nu de mogelijkheid om al je workflows efficiënter en milieuvriendelijker te maken. Met digitale tools en applicaties kun je al je documenten en formulieren digitaal beheren, waardoor je papierverspilling kunt verminderen en je bedrijfsprocessen kunt stroomlijnen. Dit betekent minder rompslomp en meer tijd om je te focussen op wat echt belangrijk is: het verlenen van de beste service aan je klanten. Dus zeg maar dag tegen die overvolle archiefkasten en verwelkom een papierloze toekomst voor je bedrijf!

Toegang tot globale experts
Daarnaast helpt de digitalisering je door toegang te geven tot globale experts. Vroeger was het zo dat kennisdeling ontzettend beperkt was. Hierdoor kon je specifieke klussen soms niet uitvoeren, doordat je niet over de kennis beschikt om het werk goed uit te voeren. Gelukkig is de situatie tegenwoordig alles. Dit komt doordat je online globale experts kunt inschakelen. Met hun adviezen is het mogelijk om problemen van klanten op te lossen. Hierdoor zul je zelf ook sneller bekendstaan als expert.

Flexibele werkplekken
Dankzij de digitale transformatie zijn er ook flexibele werkplekken ontstaan. Deze zijn van grote waarde voor zowel ondernemingen als voor de arbeiders. Dankzij technologische vooruitgang kunnen professionals tegenwoordig overal werken, waardoor de traditionele kantooromgeving steeds minder noodzakelijk wordt. Dit geldt niet alleen als je thuis wilt werken in een coworkingruimte of als je aan het reizen bent. Want digitale tools stellen je in staat om je werkplek aan te passen aan jouw behoeften en voorkeuren. Dit biedt flexibiliteit, autonomie en de vrijheid om je werktijd optimaal in te delen. Bovendien kunnen flexibele werkplekken leiden tot een betere werk-privébalans en een hoger gevoel van tevredenheid en welzijn. Dus waar je ook bent, de digitale transformatie biedt jou de vrijheid om te werken waar en wanneer het jou het beste uitkomt.

Beter worden in prioriteiten stellen
Een ander voordeel van digitale transformaties is dat je beter wordt in het stellen van prioriteiten. Dit gebeurt op verschillende manieren. Zo is er bijvoorbeeld prioriteitensoftware in het leven geroepen. Hierdoor kun je als loodgieter bijvoorbeeld bepalen welke klanten je het beste eerst kunt bedienen. Ook is er meer kennis of online advies te vinden over hoe je de beste prioriteiten kunt stellen. Hierdoor maak je vaker de juiste keuzes op het gebied van planning.

Op afstand problemen verhelpen
Met de opkomst van digitale transformatie is het gemakkelijker geworden om problemen op afstand op te lossen. Hierbij maakt het niet uit een loodgieter, elektricien of een andere dienstverlener bent, digitale tools stellen je in staat om snel en efficiënt problemen aan te pakken zonder fysiek aanwezig te hoeven zijn. Met behulp van videoconferenties, foto's en gedetailleerde beschrijvingen kunnen klanten hun problemen met je delen, waardoor je op afstand advies en instructies kunt geven. Dit bespaart niet alleen tijd en kosten, maar stelt je ook in staat om meer klanten te bedienen en hen de ondersteuning te bieden die ze nodig hebben, waar ze zich ook bevinden.

Meer logistieke monitoring is mogelijk
Ook is er meer logistieke monitoring mogelijk met behulp van digitalisering. Er bestaan inmiddels talloze soorten technologieën die je van pas zullen komen op het vlak van logistiek Denk dan bijvoorbeeld aan een voorraadsysteem, zodat je precies op tijd nieuw gereedschap of materiaal kunt bestellen. Hierdoor zul je minder last hebben van bottlenecks gedurende je werkweek en vaker mensen op de juiste manier verder kunnen helpen.

Meer quality-assurancemethodes
Naast de voordelen van digitalisering voor klantenservice en logistiek, biedt het ook mogelijkheden voor het implementeren van meer quality assurance-methodes. Door het gebruik van digitale tools kun je nauwkeurigere en effectievere kwaliteitscontroles uitvoeren in je werkprocessen. Denk aan geautomatiseerde checklists, digitale formulieren en realtime monitoring om ervoor te zorgen dat de kwaliteit van je dienstverlening altijd op het hoogste niveau blijft. Met deze methodes kun je eventuele knelpunten of tekortkomingen snel identificeren en corrigeren, waardoor je een consistente en betrouwbare service kunt bieden aan al je klanten. Op deze manier kun je je reputatie versterken en het vertrouwen van je klanten behouden, wat essentieel is voor het succes van je bedrijf.

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

LEQUAL

Van webshop tot bedrijfswebsite, overal moet verkeer opkomen. Echter kan dit een lastig en intensief proces zijn wanneer er geen professional wordt ingeschakeld. LEQUAL biedt een breed scala aan online marketingdiensten als SEO, SEA, conversieoptimalisatie en videomarketing Daarbij staan wij voor transparantie en eerlijkheid. Wij geloven daarom ook in “samen werken is samen groeien”.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in