Overslaan en naar de inhoud gaan

Eneco’s Erik van Engelen is de Marketeer of the Year 2015

Dat is donderdagavond 19 maart bekend geworden tijdens de eerste editie van de Dutch Marketing Awards in B. Amsterdam.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Erik van Engelen, commercieel directeur van Energiebedrijf Eneco, is gekozen tot opvolger van Roel Welsing van Triodos en mag zich een jaar lang Marketeer of the Year noemen. Naast Van Engelen waren ook Pieter Zwart (Coolblue), Marco Aarnink (Drukwerkdeal), Matthijs Moeken (Jumbo) en Vincent van den Boogert (ING) .

related partner content for mobile comes here

Thermostaat Toon
Van Engelen wordt door de jury vooral geroemd om zijn marketinglef. Uit het juryrapport: ‘In 2011 gooide Erik van Engelen het roer radicaal om binnen Eneco en legde hij de kiem die uiteindelijk, vier jaar later, zorgde voor zijn uitverkiezing tot Marketeer of the Year 2015. Om in de uiterst competitieve en complexe energiemarkt succesvol te worden, is het bedrijf tegen alle adviezen en verwachting pertinent gestopt met het inzetten op prijs. Met zijn focus op de twee krachtige duurzame proposities (HollandseWind en Toon), een bedrijfsbrede inzet op duurzaamheid en de klantgerichte aanpak van zijn marketingteam, heeft Van Engelen het gelijk aan zijn kant gekregen.

Daarnaast sloot Eneco de ‘grootste groene deal van Nederland ooit’ met de NS, waardoor het vervoer met de trein in Nederland duurzaam wordt met HollandseWind. 2014 was het jaar van de definitieve doorbraak van slimme thermostaat Toon, waarmee het bedrijf een hele nieuwe categorie binnentrad. Met slimme inzet van de marketingmix verkocht Eneco in 2014 zijn 100.000ste Toon en werd het marktleider in slimme thermostaten in Europa. Daarmee is Eneco een geduchte concurrent én benchmark voor Apple en Google Nest.’

Visie, aanpak, focus, big bets
Naast het commercieel marketingsucces, betoonde de jury zich ook gevoelig voor de rol die Van Engelen speelt voor het vak: ‘Als voorzitter van het 24Festival, Jurylid van de Effie’s, hoofdjurylid van de SponsorRingen, bestuurslid van de GVR, Lid van Register Marketeers en Lid van Marketing Executive Club laat hij het achter de schermen blijken een echt marketingdier te zijn. Hij kruipt ook graag óp het podium om daar bevlogen, maar zonder veel omhaal van woorden uiteen te zetten welke duivelse dilemma’s een energiebedrijf als Eneco het hoofd moet bieden: ja iedereen wil groene energie, nee daar willen we niet méér voor betalen of veel voor doen. Van Engelen is trots op het succes van Eneco, zijn team en zijn collega-bestuurders, maar deelt ook zijn twijfels en dilemma’s. Jurylid Suzanne Ekel (CMO Twitter) prijst zijn voorbeeldfunctie, lef en consistente aanpak. Ekel: ‘Erik is overtuigend op visie, aanpak, focus, big bets en het bouwen aan zijn merk, want dat is zoveel meer dan “marketing bedrijven”. Als merk en als mens fungeert hij als boegbeeld.’

In augustus 2014 had TvM een interview met Erik van Engelen. Dat artikel is hier .

 

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in