Overslaan en naar de inhoud gaan

43 merken en retailers scharen zich achter Nationale Week Zonder Vlees

Het initiatief komt van ‘De Hippe Vegetariër’. Veel vegamerken haken aan, maar Unox ook.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Van 5 tot 11 maart vindt de Nationale Week Zonder Vlees plaats in Nederland. Dat is voor de eerste keer, de intentie is om het evenement jaarlijks te laten terugkeren. Het initiatief komt van Isabel Boerdam, verantwoordelijk voor het blog en boek De Hippe Vegetariër. Zij wil Nederland bewust maken van de positieve impact van minder vlees eten. ‘En ik wil laten zien hoe gemakkelijk dit eigenlijk kan zijn.’

related partner content for mobile comes here

Het lukte Boerdam om een hele rits merken achter het initiatief te krijgen, 43 in totaal. Het gaat vooral om foodmerken en retailers. Daarnaast zijn er enkele nonfoodmerken die het evenement onderschrijven. De volgende retailers doen mee:

  • Albert Heijn
  • Deen
  • Ekoplaza
  • Natuurwinkel
  • Oil & Vinegar
  • Shell (tankshops)
  • Spar
  • Willem & Drees (maaltijdboxen)
  • Sodexo (bedrijfscatering)

Opvallende afwezigen in het rijtje zijn Jumbo, Lidl en Plus.

Bonen en tofu
De meeste A-merken die zich achter de Week zonder Vlees scharen, verkopen producten zonder vlees, of zelfs specifiek vegetarische producten. Dat zijn:

  • Becel
  • BioToday
  • Bolletje
  • Bonduelle
  • Garden Gourmet (voorheen Tivall)
  • Goodbite
  • Grand'Italia
  • HAK
  • Iglo
  • Lassie Rijst
  • Love Beets
  • Maza
  • OLIJCK
  • Peak’s Free From
  • Professor Grunschnabel
  • Purple Beehive
  • Quorn
  • Smaakt
  • SoFine Foods
  • Veann
  • Vivera

De grote onverwachte afwezige in dit rijtje is De Vegetarische Slager. Lees

hier de verklaring van mede-oprichter Niko Koffeman waarom het merk schittert door afwezigheid.

de verklaring van mede-oprichter Niko Koffeman waarom het merk schittert door afwezigheid.

 

Gehackt
Wat betreft A-merken die (ook) vlees verwerken, sieren zowel Unox als Struik het rijtje. Unox ging vorig jaar al de samenwerking aan met De Vegetarische Slager met onder meer het duo-branding-product Vegetarische Gehackt Balletjes in Satésaus.

Pakjes en poeders
Verder valt op dat kruidenmixmerken Knorr (Unilever) en Maggi (Nestlé) meedoen met de Week zonder Vlees. Beide merken zijn actief met het terugbrengen van de hoeveelheid vlees in de recepturen (ten faveure van de hoeveelheid groente) en komen zelfs met kruidenmixen voor vegetarische maaltijden. Dat geldt overigens ook voor Honig (Kraft Heinz), maar dat merk ontbreekt bij de vleesloze week.

En verder
Overige merken en organisaties die de Week zonder Vlees steunen, zijn Eosta, Green Protein Alliance, Peulvruchten.nl, Moonen packaging, Nuts about Nature, Oesterzwammen Vereniging, Philips, Vegetariërsbond, Verse Oogst en Vezet.

Collectief
Boerdam zegt het belangrijk te vinden dat de Nationale Week Zonder Vlees een niet-commercieel initiatief is met een duidelijke focus op het doel en de boodschap. Ze zegt: ‘Daarom heb ik ervoor gekozen niet enkele grote sponsoren aan te trekken, maar 50 mooie foodbedrijven te vragen om een bijdrage. Op deze manier kon ik een effectieve, collectief gedragen campagne ontwikkelen.’

Iedereen die zich vóór 23 februari inschrijft op weekzondervlees.nl ontvangt gratis én op tijd het Week Zonder Vlees-magazine thuis op de deurmat. Inschrijven is nu mogelijk!

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in