Overslaan en naar de inhoud gaan

Internetaanbieders moeten toegevoegde waarde bieden

Welke factoren spelen een rol bij de keuze van klanten voor online diensten?
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Amerikaanse onderzoekers hebben een studie uitgevoerd naar de market drivers van klantenkeuzen bij het kopen van online diensten. Er is specifiek gekeken naar financiële dienstverlening op internet. Daarbij is een raamwerk uitgewerkt voor het ontwikkelen van effectieve financiële e-diensten en is empirisch onderzoek gedaan naar klanten van zulke diensten in de VS. Het onderzoek heeft onder meer de volgende conclusies opgeleverd:

related partner content for mobile comes here
  • Er zijn substantiële overstapbarrières voor klanten om te switchen van conventionele offline diensten naar online dienstverlening. Online aanbieders moeten klanten daarom substantiële toegevoegde waarde bieden om ze over te halen. Concreet betekent dat: de prijs per transactie moet aantrekkelijk zijn, er moeten traditionele (offline) features worden aangeboden én er moeten online-only features worden aangeboden.
  • De prijs per transactie is erg belangrijk – het is de belangrijkste keuzemaatstaf in alle onderzochte klantensegmenten. Het bevestigt dat de concurrentieslag op internet tussen aanbieders van financiële diensten gepaard gaat met prijsconcurrentie.
  • Traditionele/klassieke features blijven belangrijk. Denk aan features als de beschikbaarheid van onderzoek en analyse, persoonlijk advies en accountbeheer door professionals. Dergelijke traditionele features kunnen zelfs een minder gunstige prijs per transactie ondervangen.
  • Online-only features zijn zeer belangrijk en kunnen key drivers worden. De beschikbaarheid van real-time informatie, real-time rekeningoverzichten en online besluitvormingstools bieden de klant veel waarde.
  • Bedrijven kunnen vermijden om te concurreren op prijs per transactie door een slimme combinatie aan te bieden van traditionele features en online features. Klanten zijn bereid om een hogere prijs per transactie te betalen voor online services die offline waarde combineren met online voordelen. Dit is een belangrijk inzicht voor offline-only firma’s die overwegen online te gaan maar terugschrikken voor de prijsconcurrentie op het internet én voor online-only firma’s die overwegen om traditionele features aan hun dienstenpakket toe te voegen. Bron: California Management Review
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in