Overslaan en naar de inhoud gaan

'Grote impact crisis op onderzoeksbranche'

De economische crisis heeft een grote impact gehad op de inzet van marktonderzoek. Toch zien opdrachtgevers ook lichtpuntjes.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Opdrachtgevers van marktonderzoek maken melding van zowel negatieve als positieve effecten van de recessie, meldt de (MarktOnderzoekAssociatie). De associatie deed opnieuw onderzoek naar de gevolgen van de crisis voor de branche, twee jaar na een eerste onderzoek.
Bij één op de vijf onderzoeksafdelingen was de economische crisis de afgelopen twee jaar voelbaar. Er vallen vaker ontslagen en het aantal fte’s loopt terug bij 18 pct van de organisaties die marktonderzoek laten uitvoeren; tweemaal zoveel als in 2008. Wel worden onderzoeksbudgetten bij de meerderheid van de opdrachtgevers volgend jaar groter of gelijk aan dit jaar.
Vergeleken met 2008 kijkt een nog groter deel van de opdrachtgevers kritischer naar de samenwerking met onderzoeksbureaus en hun offertes. Meedenken, goedkopere opties, flexibiliteit en kostentransparantie is wat opdrachtgevers met name verlangen van de bureaus. Christiaan Buitenhuis van Avéro Achmea zegt: 'Waarom 500 personen ondervragen als het ook met 400 kan?'
De crisis beïnvloedt ook de inhoud en methoden van onderzoeken. Er is meer interesse in klanttevredenheid, prijsstellingen van producten en onderzoek naar de crisis zelf. Een derde van de opdrachtgevers voert door de crisis vaker onderzoeken intern uit.

related partner content for mobile comes here

Positief
Positieve invloeden zijn er ook, meldt de helft van de opdrachtgevers. Zo zoeken onderzoeksafdelingen creatieve manieren om meer te doen met minder budget, en werken zij efficiënter. Accountability, kostenbewustzijn en klantgerichtheid zijn alle toegenomen. 'Er is daadwerkelijk meer aandacht en budget vrijgemaakt om aan verbetering voor klanten te werken', zegt Jorrit Lang bij ING Retail.
Over de nabije toekomst zijn opdrachtgevers overigens minder negatief dan in 2008; toen was 13 procent optimistisch, nu gelooft een kwart dat het snel beter zal gaan.

Het onderzoek werd van 10 tot en met 18 november 2010 online uitgevoerd door onderzoeksbureau Stadspeil in samenwerking met Isiz. In totaal zijn n=82 opdrachtgevers van marktonderzoek ondervraagd.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in