Overslaan en naar de inhoud gaan

Future Brands #2: Hoe Cuyana klanten adviseert om minder kleding te kopen en zo meer verdient

Elke twee weken licht Steven Jongeneel een startup uit die het merkenlandschap radicaal verandert. Deze week: modemerk Cuyana.

De ecologische footprint van de mode-industrie is gigantisch. Jaarlijks worden er 100 miljard kledingstukken geproduceerd op een wereldbevolking van 7 miljard. Kleding is door toepassing van nieuwe plastics goedkoper maar ook veel vervuilender geworden. Dit terwijl het grootste deel van de kleding onverkocht en ongedragen blijft.

related partner content for mobile comes here

Een ecologisch probleem van jewelste dus. Modemerk Cuyana neemt hier het voortouw door beter te produceren en consumenten te adviseren om te minderen.

Wat doet Cuyana?

Cuyana is een damesmodemerk, dat naast kleding ook accessoires en tassen verkoopt. Dat doet het met een webshop en winkels in New York, San Francisco en Los Angelos. Het merk hanteert een filosofie die is gebaseerd op minder en beter. De collecties worden zoveel mogelijk tijdloos ontworpen en gemaakt van duurzame stoffen. Waar andere modemerken klanten doorlopend verleiden met aanbiedingen, doet Cuyana precies het omgekeerde door vrouwen bewust te maken van hun koopgedrag. Het merk promoot ‘conspicuous conservation’, wat er vrij vertaald op neerkomt dat minder kopen juist moet worden gezien als een teken van rijkdom.

Wat moet je weten?

Als je denkt dat dit nooit groot kan worden, think again. Het merk vertegenwoordigt een nieuwe beweging. Wie had tien jaar geleden verwacht dat we anders zouden gaan denken over Zwarte Piet of het eten van vlees? De confectie-industrie is extreem vervuilend en de goede initiatieven van bekende merken ten spijt, blijft hun verdienmodel gebaseerd op groei.

Natuurlijk valt Cuyana in het niets bij de confectiereuzen zoals Zara of H&M, maar ze laten wèl zien dat het anders kan. Dat hun model niet onverdienstelijk is, mag blijken uit het feit dat klanten per keer weliswaar minder kopen, maar op lange termijn wel loyaler zijn met een hogere klantwaarde als gevolg. Cuyana is naar eigen zeggen winstgevend, biedt twee jaar garantie op alle geleverde producten en een reparatieservice.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in