Britse en Duitse banken lopen voorop met online bankieren
Toch is de onderzoeker niet onverdeeld enthousiast over de beste bankensites. Zelfs koplopers als Halifax, Credit Suisse en Deutsche Bank blijken niet op alle onderdelen met vlag en wimpel te slagen.
Vorig jaar concentreerden Europese banken zich op de verbetering van navigatie en lay-out van de site. Dit jaar ligt de nadruk op de verbetering van transacties. Uit het onderzoek blijkt echter dat slechts 44 procent interacties en verkopen analyseert – een veel te laag percentage, vindt onderzoeker Charlotte Hamilton van Forrester. Hoewel tweederde van de achttien onderzochte grote Europese banken (waaronder ABN Amro en ING) naar tevredenheid scoren op het gebied van betrouwbaarheid, vallen de resultaten op het terrein van navigatie en service tegen. Voor gebruikers die minder ervaring hebben met webnavigatie zijn andere zoekmethodes naar inhoud en functie nauwelijks voorhanden. Een zoekmachine op de site ontbreekt nog te vaak en ook de mogelijkheid om zoekers eenvoudig naar callcenters te leiden is niet aanwezig, aldus het rapport. Verder gaan banken te nonchalant om met de meest prangende vraag van hun klanten, namelijk die over de omgang met de privacygegevens. Slechts een handvol banken is hier duidelijk over op de site, aldus Forrester.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid