Overslaan en naar de inhoud gaan

Bomhoff geeft verwateren reclametoezicht toe

Minister Bomhoff van Volksgezondheid heeft gisteren in een spoeddebat toegeven dat de brief, waarin hij onlangs meldde dat de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

SP-kamerlid Kant had Bomhoff, mede naar aanleiding van een artikel in Adformatie, deze maand gevraagd wat er waar is van signalen, dat de sector reclametoezicht van de inspectie al geruime tijd geen nieuwe zaken aanneemt. De dienst zou de opsporingstaak hebben gestaakt op last van de hoofdinspecteur voor de gezondheidszorg, die eerder aangaf dat hij het toezicht op de reclameregels voor de industrie geen taak vindt voor zijn inspectie.

related partner content for mobile comes here

Bomhoff liet de Kamer weten dat er niets aan de hand was, maar gaf gisteren toe dat de dienst wel degelijk niet meer doet aan actieve opsporing. Dat betekent dat hij de Tweede Kamer niet correct heeft geïnformeerd over het toezicht op de farmaceutische industrie. Een meerderheid in de Kamer doet de kwestie echter af als een 'wat knullige onhandigheid'.

Bomhoff liet gisteren doorschemeren dat hij voordelen ziet in zelfregulering. De oppositiepartijen maakten zich boos omdat het erop lijkt dat ex-minister Borst buiten de Kamer om een overeenkomst heeft gesloten met de zelfreguleringsinstantie. De linkse partijen drongen aan op een spoedige behandeling van een wetsvoorstel, waarin de reclameregels verder worden aangescherpt.

Bomhoff zegde toe dat hij binnen een week met een standpunt komt over het wetsvoorstel. Volgens Kant hebben Bomhoffs ambtenaren hem geadviseerd het voorstel in te trekken. Ook Jukema (LPF) zei gisteren dat de zelfregulering door de branche perfect werkt.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in