Volcom, Quiksilver, RoXY en Billabong als serieuze voorbeeldmerken
Door gastblogger Ingmar de Lange van Mountview.
Een persoonlijke interesse van mij is om jonge straatfenomenen tastbaar te maken voor de 'marketeer in het kantoor'.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaArtikelen als dat van BrandChannel helpen daarbij. Dat publiceerde 'Active Lifestyle Brands: Popular apparel brands reach pinnacle and ride wave of success'.
Stelling: marketers moeten niet alleen naar merken als Nike, Apple en Coca-Cola kijken. Maar ook naar Volcom, Quiksilver, RoXY, and Billabong. Merken met surf en boarding-achtergrond en een focus op actieve lifestyle.
De merken overstijgen de functionele waarden van hun producten zo goed dat ze daadwerkelijk een hele sterke, langdurige merk-mens-relatie creëren. Marketeers van buiten de jeugdmarkt kunnen daar veel van leren.
Want veel merken proberen een lifestyle te claimen. Maar meestal ervaart de consument dit als doorzichtige opsmuk.
Terwijl het succes van een merk volgens het artikel afhangt van de hoeveelheid mensen die echt van het merk 'houden' en een deel van hun identiteit bouwen met de merkwaarden. Iets waar de board-merken buitengewoon goed in slagen.
Het bewijs dat deze merken het goed doen, is het succes dat bijvoorbeeld RoXY had toen het simpelweg haar logo op een mobiele telefoon plakte. In niets functioneel was de telefoon anders.
Maar de telefoon was een enorm succes, omdat het niet als een gadget werd gezien. Maar als een authentiek expressiemiddel.
Ook Nike, een voorbeeldmerk als het gaat om lifestyle, ziet dit. Het kocht daarom surf / skate / active lifestyle merk Hurley voor meer dan $100 miljoen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid