Premium

Youp van 't Hek gaat los op twee reputatiestrategen - wat adviseren die zichzelf nu?

'Drie kilo ongezouten, voorgebakken lulkoek. Dit superduo zei echt dingen die helemaal niemand zelf had kunnen bedenken.'

Het stuk van de Telegraaf over de zoon van Femke Halsema ijlde dit weekend nog na, onder meer in het NRC waar huiscolumnist Youp van 't Hek eens flink losging onder de kop ‘Reputatiestratego’.

Van 't Hek richtte zijn pijlen op de Telegraaf, de ‘wakkere krant van bang Nederland’, en Chef Kattekwaad John van den Heuvel, die de  ‘klierende’ zoon van Halsema tot ‘nationaal wereldnieuws’ bombardeerde:  ‘Als ik die John was zou ik me voorlopig verstoppen in die zogenaamde doofpot’.

Toch maakte Het Parool het veruit het bontst in de berichtgeving rond het ‘klappertjespistoolgate’, vindt Van 't Hek. Hij haalde daarbij uit naar twee reputatiestrategen die in de Amsterdamse krant het nieuws rond Halsema duidden.

Van 't Hek: ‘Een zekere Paul Stamsnijder en zijn zeer deskundige collega Alex de Vries. Zij mochten in de krant van donderdag allebei drie kilo ongezouten, voorgebakken lulkoek inbrengen. Dit superduo zei echt dingen die helemaal niemand zelf had kunnen bedenken. Waarheden als een kudde koeien.’

Voor Van 't Hek is het reden om de gehele beroepsgroep maar onder vuur te nemen, want hoe word je in godsnaam reputatiestrateeg, vraagt hij zich af: ‘Welke bedrijven huren dit soort dure jokers in? Dit zijn toch ronduit slappe lachbaantjes? Op een feestje of in een kroeg durf je toch niet hardop te melden dat je reputatiestrateeg bent? En bij je Tinderdate lijkt het me ook niet meteen tot neuken leiden.’

Nu is er nog wel wat op af te dingen op die voorgebakken lulkoek. Het advies om geen topadvocaat met het zwarecriminelenprofiel van Peter Plasman in te huren als het om kwajongensstreken gaat, snijdt zeker hout. Bovendien is het een fout die vaker is te zien. Vraag dat maar aan Camiel Eurlings die internationaal strafrechtadvocaat Geert-Jan Knoops in de arm nam om ‘wat duw- en trekwerk' te verdedigen.

Wat vinden de twee reputatiestrategen eigenlijk van de column van Youp? Wat zouden zij als deskundig adviseur van zichzelf nu adviseren? Iets terughoudender worden met het geven van commentaar? Stilzitten, en niet reageren?

Daar lijkt geen misverstand over te bestaan: de laatste optie. Alex de Vries schrijft: ‘Ik heb geen behoefte on the record te reageren. Youp doet zijn werk en je niet moet piepen als je een keer wordt genoemd door hem. Columnisten zijn belangrijke aanjagers en bewakers van een gezond en scherp debat in Nederland.' Paul Stamsnijder kiest dezelfde route: ‘Een cabaretier leeft bij de gratie van het weglaten van nuance, en dat is Youp zijn goed recht. Het doel is satire, een reactie op zo’n vermelding voegt niet veel toe. Over naar de orde van de dag, aanstaande zaterdag staat Youp weer in de krant!’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie