Multinationals zien in Afrika al jaren een aantrekkelijke ‘innovatie hub’. De Afrikaanse markt is in opkomst: de economie is de afgelopen 15 jaar verdrievoudigd, de middenklasse groeit snel, er worden enorme technologische sprongen gemaakt, het vredesdividend groeit en de Afrikaanse consument is volwassen geworden.
Op een markt als deze moeten merken continu innoveren om succesvol te zijn. Dit maakt Afrika tot een ideaal jachtgebied voor bedrijven over de hele wereld die op zoek zijn naar groei en succes. Deze bedrijven profiteren van de Afrikaanse markt dankzij het fenomeen ‘reverse innovation’.
In de Zuid-Afrikaanse krant Business Day beschrijft Vijay Govindarajan dit fenomeen als: "wanneer een multinational leert om succesvolle innovaties in opkomende markten te genereren en die kennis en innovaties vervolgens exporteert naar de ontwikkelde wereld”. Vijay Govindarajan is hoogleraar internationale economie en mede-auteur van een boek over reverse innovation.
Dankzij reverse innovation groeien steeds meer opkomende markten op diverse terreinen uit tot ‘innovation hubs’. Corporates, ngo’s en onderwijsinstellingen investeren direct in het opzetten van omgevingen waar ondernemers en uitvinders innovaties genereren die bestand zijn tegen de uitdagingen van de Afrikaanse markt. Voorbeelden van dit soort innovation hubs zijn: de Philips Africa Innovation Hub in Nairobi (Kenia) en de Innovation Hub in Pretoria (Zuid Afrika).
Een goed voorbeeld van reverse innovation is het verhaal van Ludwick Marishane. Hij creëerde een bad gel waarbij geen water nodig is. Ludwick vond dit product uit in de stoffige straten van Limpopo, in het noordelijke deel van Zuid-Afrika, zijn geboortestreek. Deze droge bad gel wordt nu over de hele wereld verkocht.
De afgelopen jaren was Ipsos van dichtbij getuige van talrijke revolutionaire Afrikaanse innovaties. Met 9 permanente vestigingen in Afrika maken we deel uit van de front-end van zowel consumenten- als marktonderzoek in heel Afrika.
Bij Ipsos geloven we dat iedereen iets aan anderen kan leren en ook zelf iets kan leren; daarom organiseren we de eventreeks ‘How brands innovate in…..’; een inspirerende innovatie-rondreis door diverse continenten. Op 12 mei maken we de eerste ‘tussenstop’ in Afrika. Het doel van dit evenement is niet alleen om Ipsos’ lokale expertise in innovatie-ontwikkeling, -evaluatie en -management te delen, maar zeker ook om te inspireren met innovatieverhalen uit dit boeiende continent.
Ga voor meer informatie naar onze website of neem contact op met Yvette Hazebroek, yvette.hazebroek@ipsos.com, 020 6070752.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!