Zo maak je duurzame impact met campagnes op Marktplaats

25 jaar geleden zijn we opgericht met de principes van duurzaamheid in gedachten, het zit onlosmakelijk verweven in ons DNA.

Zeg je Marktplaats, dan zeg je duurzaamheid. 25 jaar geleden zijn we opgericht met de principes van duurzaamheid in gedachten, het zit onlosmakelijk verweven in ons DNA. Wil jij je merk verbinden aan Marktplaats en ook duurzame impact maken? Lees hier meer over onze duurzame initiatieven en hoe jij op Marktplaats kan investeren in de circulaire economie.

Vanaf het allereerste begin geloven we dat veel kleine acties samen een groot verschil kunnen maken voor mensen en de wereld om ons heen. ‘Iets goeds doen’ staat dan ook aan de basis van onze purpose. Wij willen iedereen in staat stellen om spullen een 2e, 3e of zelfs 4e leven te geven. Zo streven we ernaar om de alledaagse levens van onze klanten te verbeteren door drempels te verlagen, duurzaamheid te bevorderen en economische kansen te creëren voor iedereen.

Zo vertaalt Marktplaats duurzaamheid naar de praktijk
Voor Marktplaats betekent duurzaamheid het stimuleren van goed gedrag en het bijdragen aan een betere wereld. Door items te verhandelen op het platform en ze dus een tweede, derde of zelfs vierde leven te geven, helpen wij onze maandelijks 8 miljoen unieke bezoekers om jaarlijks een potentiële reductie van 450 miljoen kg aan CO2-equivalent te realiseren ten opzichte van de aanschaf van nieuwe producten. Daarbij moedigen we ook bewuste keuzes aan, zoals lokaal handelen, een ander te helpen en het midden- en kleinbedrijf te ondersteunen.

Wordt Marktplaats ook als duurzaam gezien door onze gebruikers?
Ja, want uit Europees onderzoek* binnen onze groep zien we dat veel van onze gebruikers zich bewust zijn dat tweedehands handelen een positieve impact heeft op het milieu. We zien dat steeds meer kopers bewust de keuze maken vanuit een duurzaamheidsperspectief, en niet meer zozeer op prijs. Zo geeft 1 op de 6 gebruikers aan dat hun hoofdreden ‘duurzaamheid’ is en geven ze aan dat handelen via Marktplaats duurzaam is en bijdraagt aan een betere wereld. Gen Z en Millennials lopen in deze groep (uiteraard) voorop.

*Adevinta Sustainability Rapport 2023


Erkenning in de Sustainable Brand Index 2024
We zijn ontzettend trots dat onze inspanningen door de jaren heen door consumenten worden gezien en erkend. Binnen Nederland staat Marktplaats daarom dit jaar op nummer 1 binnen de categorie E-commerce, en landelijk op de 16e plek van bekende merken die als duurzaam gezien worden door consumenten. De Sustainable Brand Index is het grootste onafhankelijke onderzoek in Europa naar duurzame merken. 

Het promoten van duurzaamheid is niet alleen voor de bühne
De kracht van Marktplaats reikt ver buiten ons eigen platform en we hebben iedereen nodig om klimaatdoelstellingen te halen. Daarom werkt ons Sustainable Impact Team dagelijks aan initiatieven om de duurzame impact in de maatschappij te vergroten. En daar komen veel fantastische samenwerkingen uit:

  • Race against waste geeft basisschoolleerlingen via een online innovatief competitieverband, voorlichting over textiel- en elektronisch afval. De kinderen worden zo aangemoedigd om op een speelse manier duurzamer te consumeren langs de R-ladder: refuse, reduce, reuse, repair en als last resort recycle. Kinderen leren het belang van hergebruik door actief items via Marktplaats weg te geven en zo punten te verdienen via hun digitale scoresysteem. Op deze manier associëren ze Marktplaats met circulariteit en brengen we ze al jong bij om items een nieuw leven te geven!
  • Project Street Rescue hebben we in het leven geroepen omdat Nederlanders nog veel waardevolle spullen bij het grofvuil dumpen. Daarom zijn we samenwerkingen gestart met een aantal gemeenten zoals Rotterdam en Amsterdam, om inwoners te inspireren dat online verkoop, gratis weggeven of doneren aan de lokale kringloop beter is dan weggooien. Zo stimuleren we duurzaamheid en circulariteit op lokale schaal met de intentie dat meer gemeenten dit gaan overnemen.
  • Sustainability Lunches organiseren we bij verschillende mediabureaus en adverteerders, met als doel te inspireren. Niet alleen over hoe zij duurzaamheid in het DNA van hun bedrijf kunnen krijgen en zo oprecht, zonder greenwashing, in hun campagnes kunnen verweven.

Maak duurzame impact met Marktplaats als partner

Een duurzaam bedrijfsbeleid geeft vertrouwen in een bedrijf, blijkt uit een onderzoek van Deloitte. Daarom doen wij er ook op advertising niveau alles aan om onze emissies terug te brengen. Ons partnership met Scope3 zorgt ervoor dat we scherp zijn op onze advertising emissies en de nodige stappen zetten om ons supply path zo groen mogelijk te maken. Op advertising gebied werken we daarom aan een aantal sterke initiatieven, zoals de adserver die we zelf ontwikkeld hebben. Deze maakt geen gebruik van third party tech, wat ervoor zorgt dat er aanzienlijk minder CO2 wordt uitgestoten bij het plaatsen van advertenties. De formaten die via deze server kunnen worden ingekocht zijn de Contextual Header en de Branded Content Page.

We zetten ons dus hard in voor een duurzamere wereld, waar onze gebruikers - en dus ook jouw doelgroep - actief aan deelnemen. En, zo blijkt ook uit het onderzoek van Deloitte, consumenten verwachten dit ook terug te zien bij hun favoriete merken. Met de investering van jouw campagne op Marktplaats maak je daarom duurzame impact. Het zorgt ervoor dat we ons platform kunnen blijven ontwikkelen ten behoeve van verantwoorde consumptie. Jouw investering is dus, hoe groots het ook klinkt, een investering in een betere wereld.

Marktplaats. Elke deal een groot verschil.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →