Op 2 juli organiseerde Marktplaats alweer voor de tweede keer een unieke en inspirerende bijeenkomst: de Sustainability Lunch in restaurant De Kas. Tijdens dit evenement kwamen verschillende leiders uit de media- en reclame-industrie samen om hun inzichten en perspectieven te delen over duurzaamheid binnen onze sector. Het was een mooie kans om te leren hoe we duurzamere keuzes kunnen maken en wat voor impact duurzaamheid heeft op onze sector, iets wat essentieel is in onze snel veranderende wereld.
Tijdens de lunch werden de aanwezigen meegenomen in een reeks boeiende presentaties en discussies die niet alleen hun kijk op duurzaamheid verdiepten, maar ook concrete handvatten boden om bedrijfsstrategieën, marketinginitiatieven en samenwerkingen effectiever en duurzamer te maken. Lees hieronder een korte samenvatting van de presentaties die de sprekers gaven, en neem de belangrijkste takeaways mee in je eigen duurzame strategieën.
Wouter Swenneker: duurzame innovaties geïnspireerd door de natuur
Wouter Swenneker, oprichter van Nature's Right, trapte af met een inspirerende presentatie over duurzame innovaties geïnspireerd door de natuur. Hij liet zien hoe de natuur efficiënte oplossingen biedt voor uitdagingen zoals CO2-uitstoot en circulariteit. Een van zijn meest fascinerende voorbeelden was de 'Data Garden', waarbij DNA als techniek voor dataopslag wordt gebruikt, wat het potentieel heeft om de omvang en CO2-uitstoot van datacenters drastisch te verminderen. Zijn presentatie onderstreept de waarde van de natuur als referentiekader en inspiratiebron voor duurzame innovatie binnen - en buiten de marcom sector.
De 3 belangrijkste takeaways van Swenneker
- Bedrijven kunnen verduurzamen door gebruik te maken van biomimicry: bewezen principes en technieken uit de natuur, opgebouwd door 3,8 miljard jaar aan R&D;
- Evolutie is de grootste creatieve kracht ter wereld;
- Voor elke uitdaging waar wij als mens mee zitten is er een equivalent en inspiratie voor oplossingen in de natuurlijke wereld.
Jasper Bronner: op weg naar tipping points
Jasper Bronner van Greensights presenteerde vervolgens zijn visie onder de titel "Op weg naar tipping points". Hij liet zien waarom het zo belangrijk is dat bedrijven de duurzaamheid transitie omarmen. Niet alleen voor mens en planeet, maar ook om bedrijven toekomstbestendig te maken en het marketing vakgebied.
Bronner identificeerde interne barrières als de grootste hindernis en pleitte voor leiderschap om deze te overwinnen. Hij gaf de onderstaande drie praktische tips en sloot af met een oproep om de verandering te omarmen en actief bij te dragen aan de transitie naar een duurzame samenleving.
- Leidinggevenden en bestuurders moeten ruimte creëren voor gemotiveerde medewerkers om ideeën en innovaties te realiseren. Dit zorgt niet alleen voor motivatie en vernieuwing, maar kan ook helpen in het versnellen van tipping points binnen bedrijven.
- Marketeers moeten de kracht van hun vak inzetten om attitudes en gedrag positief te veranderen, effectieve partnerships aan te gaan en te helpen nieuwe producten en businessmodellen te ontwikkelen.
- Tot slot gaf hij ook een tip aan iedereen persoonlijk: maak het onderwerp bespreekbaar en deel de uitdagingen die je hebt of zaken waar je trots op bent. Het is bewezen dat men onderschat hoeveel anderen met het onderwerp bezig zijn. Laat je dus niet misleiden door weerstand die je soms om je heen of in de media ziet, dat hoort bij de fase waar we in zitten. Je kunt tipping points dichterbij brengen door er meer en open over te spreken. En dat geldt ook voor bedrijven.
Bram Wingens: de circulaire economie van Renewd®
Bram Wingens van Renewd® sloot de middag af met een inspirerende bijdrage over hun inzet voor duurzaamheid en de circulaire economie. Renewd® heeft als missie om de levensduur van elektronische apparaten te verlengen door het aanbieden van gecertificeerde, tweedehands toestellen die volledig functioneel zijn. Wingens besprak hoe hun producten, zoals Renewd® en 2nd by Renewd®, voldoen aan strenge kwaliteitscontroles en hoe hun milieuvriendelijke verpakkingen bijdragen aan een kleinere ecologische voetafdruk. Daarnaast werd de succesvolle samenwerking met Marktplaats belicht. Dankzij deze partnership kunnen meer consumenten profiteren van betrouwbare en duurzame apparaten, wat bijdraagt aan een vermindering van elektronisch afval en een duurzamere toekomst.
De 3 waardevolle takeaways van Wingens
- Duurzaamheid integreren in je merk kan de waarde en aantrekkingskracht ervan aanzienlijk verhogen. Renewd® laat zien hoe het toepassen van milieuvriendelijke praktijken en het verlengen van de levensduur van elektronische apparaten een merk kan positioneren als koploper in duurzaamheid.
- Consumenten zijn eerder geneigd om tweedehands producten te vertrouwen en te kopen als ze voldoen aan hoge kwaliteitsnormen. Het rigoureuze testproces en de certificering van Renewd® verzekeren klanten van de betrouwbaarheid en functionaliteit van hun apparaten, wat een krachtig marketinginstrument kan zijn.
- Duurzame verpakkingen zijn niet alleen een milieubewuste keuze, maar ook een merkonderscheidende factor. Het gebruik van FSC-gecertificeerde materialen en recyclebare kunststoffen laat zien dat Renewd® zich inzet om hun impact op het milieu te beperken. Daarmee versterken ze hun imago als milieubewust bedrijf.
Samen sterk voor een groenere toekomst
De Sustainability Lunch van Marktplaats was een inspirerende en leerzame bijeenkomst die de deelnemers nieuwe inzichten bood én de motivatie gaf om actief bij te dragen aan een duurzamere toekomst. De verhalen en voorbeelden van Wouter Swenneker, Jasper Bronner en Bram Wingens lieten zien dat marketing en duurzaamheid hand in hand gaan en we zo, vanuit de media- en reclamewereld, gezamenlijk kunnen werken aan een groenere toekomst.
De lunch werd bijgewoond door toonaangevende bedrijven uit de sector, waaronder GroupM, IPG Mediabrands, Allianz Direct, AS Watson, Praxis, Abovo Maxlead, TBWA, GDL, OMD, Publicis en EssenceMediacom.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!