Steeds meer grote corporates trekken de portefeuille om een bijdrage te leveren in crisistijd. Na onder meer Facebook (100 miljoen) en Coca-Cola (120 miljoen) heeft nu Beiersdorf, moederbedrijf van onder meer Nivea, 50 miljoen euro toegezegd. In perspectief: de omzet van het concern bedroeg in 2019 7,7 miljard, de netto winst 736 miljoen. De donatie bedraagt bijna 7 procent van de netto winst.
Beiersdorf kondigt aan per direct een internationaal donatieprogramma beschikbaar te maken. Waarvoor? ‘Om kwetsbare groepen in de samenleving te helpen in de strijd tegen COVID-19. De 50 miljoen euro die we beschikbaar stellen is voor crisismanagement op de plaatsen die het hardst getroffen zijn, of waar het zorgsysteem zwak is. In Nederland wordt daarnaast in samenwerking met het Rode Kruis een ondersteuningspakket beschikbaar gesteld met daarin producten waar nu in de zorg behoefte aan is.’
Handcrème, deo en lippenbalsem
Beiersdorf zegt niet alleen op wereldwijd niveau hulp te willen bieden, maar ook lokaal. Daartoe heeft het concern in Nederland het Rode Kruis benaderd. Marcin Kuchta, country manager Beiersdorf Nederland: ‘Van verschillende kanten hoorden wij dat door het zware werk een grote behoeften is aan persoonlijke verzorgingsmiddelen zoals handcrème, deodorant en lippenbalsem. Het ondersteuningspakket bestaat uit een mix van 30 duizend producten uit het portfolio van Beiersdorf waaronder Nivea, Atrix, Eucerin en Labello. De producten worden einde week bij het Rode Kruis geleverd om vervolgens verdeeld te worden over Nederland.’
Beiersdorf belooft:
- Donatie 1 miljoen liter ontsmettingsmiddel. Beiersdorf heeft fabrieken op vijf continenten de opdracht gegeven om ontsmettingsmiddel te produceren. Hiermee wordt dubbel zoveel product gedoneerd dan twee weken geleden werd aangekondigd.
- Donatie 5 miljoen Nivea huid- en handverzorgingsproducten voor medisch personeel.
- Financiële hulp aan NGO’s, zowel internationale organisaties als lokale partners van de Beiersdorf, die grote uitdagingen hebben als gevolg van COVID-19.
- Toezegging dat lokale initiatieven die worden gesteund door individuele Beiersdorf werknemers, door het moederbedrijf zullen worden verdubbeld.
Live!
U leest al het marketingcommunicatienieuws m.b.t. de coronacrisis op ons liveblog.
1 mln liter ontsmettingsmiddel * 10 euro liter verkoopprijs is 10 mln maar: kost nauwelijks 1 mln
5 mln potjes crème winkelprijs per stuk 4 euro = 20 mln maar: kost ongeveer 5 mln
Dus Beiersdorf gaat 50mln - 6 = 44 mln storten aan ngo’s (welke) en aan eigen initiatieven medewerkers (zouden die voor pak ‘m beet 10 mln aan initiatieven ontplooien? Lijkt me sterk.
Ik heb wel een mooi purpose advies aan Beiersdorf: betaal je belasting zonder trucages. Zo heeft Australië nog een kleine 15mln van tegoed over 2018. Doen ze vast goede dingen mee ‘down under’