Het geheim achter het succes van Eigen Huis & Interieur

Een interview met José Molenaar, adjunct-hoofdredacteur Eigen Huis & Interieur

Eigen Huis & Interieur is het ultieme designmagazine van Nederland. Met minimaal 228 pagina’s per maand is het woontijdschrift een lijvige bron van actuele interieurinspiratie voor designfans, mensen met (ver)bouwplannen en liefhebbers van architectuur, kunst en de mooie dingen van het leven. Vanaf het maartnummer van dit jaar is EH&I grondig gerestyled. Met succes: de eerste losse verkoopcijfers laten een stijging zien van maar liefst 43% ten opzichte van dezelfde editie in 2015. We vroegen adjunct-hoofdredacteur José Molenaar naar het geheim van dit succes.

Wat hield de restyling van Eigen Huis & Interieur begin 2016 in?
‘Allereerst hebben we de lezer weer centraal gesteld. We hebben goed naar hun wensen geluisterd en wat bleek? Bij de lezers stond één onderwerp met stip op 1: binnenkijken, binnenkijken, binnenkijken. Dus bestaat elk nummer sinds de restyling voor minimaal de helft uit interieurs. De mooiste huizen uit binnen- en buitenland, prachtig in beeld gebracht en met pakkende verhalen van de bewoners en (interieur)architecten. Want wonen gaat tenslotte over mensen.’

Wat hebben jullie nog meer gedaan?
‘Om een overzichtelijke flow te realiseren delen we elke editie in drie onderdelen: nieuws, inspiratie en dossiers. Elk dossier heeft telkens een ander thema, dat we van meerdere kanten belichten. Soms zijn ze productgeoriënteerd (keukens, badkamers, groen, verlichting), een andere keer staan mensen centraal (stoffenontwerpers, jong talent). Voor elk dossier is het uitgangspunt informatie en inspiratie, aangevuld met interviews met ontwerpers en deskundigen. Natuurlijk brengen we zowel op onze nieuwspagina’s voorin als in de rubriek Update, waarmee we elke editie besluiten, het laatste nieuws op het gebied van producten, tentoonstellingen, merken en (technische) ontwikkelingen.’

Wat zijn de reacties en de resultaten naar aanleiding van de restyling?
‘Nadat de eerste storm over de veranderingen is gaan liggen is de algemene tendens van de reacties heel positief. De lezers waarderen het grote aantal pagina’s dat we aan interieurs besteden zeer goed en ook de informatieve dossiers leveren veel positieve geluiden op. Het eerste gerestylde nummer liet in de losse verkoop een index van 143 zien ten opzichte van het maartnummer in 2015. En het aprilnummer heeft zelfs een nog hogere index, van maar liefst 156.’

Welke redactionele onderwerpen staan voor dit jaar nog op de planning?
‘In augustus presenteren we een grote Belgiëspecial: alle interieurs zijn bij onze zuiderburen gefotografeerd, we geven de nieuwste adressen in Antwerpen en Brussel en stellen de belangrijkste Belgische ontwerpers en architecten voor. Voor september hebben we badkamers op de planning staan. En in oktober hebben we extra aandacht voor keukens.

Welke spannende ontwikkelingen staan er op stapel voor Eigen Huis & Interieur?
‘We doen er alles aan om de mooie resultaten van de eerste gerestylde edities door te zetten en zelfs nog verder te laten stijgen. Daarnaast zijn we druk bezig met de planning voor 2017 en onze presentatie op de . Dit jaar wordt het een echt inspiratiehuis, waarin we Italiaanse producten en merken centraal stellen. En we hebben grootse plannen voor de  eind oktober. Veel te doen dus!’

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →