Alweer een nieuw initiatief uit de koker van MWG: MTalks De Pitch.
Dinsdag 20 april geven drie jonge bedrijven zich online bloot. Ze laten zien hoe zij werken en hoe ze hun ‘andere’ doel willen bereiken. Het past perfect in deze tijd, want steeds meer bedrijven, bureaus en organisaties zijn op zoek naar een ‘purpose’.
Het geluid wordt elke dag sterker. We willen niet alleen werken met dat vergezicht van een groeiende stapel euro’s aan de horizon. Lekker meegenomen, maar dan wel graag langs verantwoorde wegen. Met aandacht voor de menselijkheid én de wereld om ons heen. ‘Purpose’ noemen we dat. Mooi gezegd, maar hoe kom je daar?
Geitenwollensokken-taal?
Voor sommigen wel, maar voor de opkomende generatie bepaald niet. Werken met een maatschappelijk doel voor ogen is een trend die door corona in de hoogste versnelling is geraakt. Gen Z is er klaar voor en gaat het zeker anders doen. De iets-ouderen onder ons willen aanhaken, maar weten niet hoe. Ze stuiten op scepsis, zijn onzeker. Dat komt goed uit: voor ons allemaal is er aardig wat te leren bij MTalks Pitch Purpose.
Pitches, interviews, meepraten, stemmen en winnen
MWG-bestuurder Anouk Last is verantwoordelijk voor dit nieuwe initiatief van MTalks. “Het is te gek om te zien hoeveel mensen geïnspireerd raken door deze bizarre tijden. We zijn voortdurend op zoek naar andere wegen: het alternatieve nieuw. Ook nu verbinden we met MTalks langs de weg van de inhoud. Het kan niet live en toch hebben we het afgelopen jaar onze rol vastgehouden met on demand-sessies, podcasts en Zoomworkshops. MTalks Pitch is een nieuw event. Dat is ook de kracht van MWG; we vinden steeds meer wegen om die verbindende rol te spelen. Vertrouwd en vernieuwd. Vroeger moest alles live, maar het blijkt prima online te kunnen. Een groot deel van onze online initiatieven blijft bestaan, want ze passen bij ons vak en in deze tijd.”
Meedoen en meebeslissen
Tijdens De Pitch vertellen drie bedrijven het verhaal achter hun purpose en worden de ondernemers geïnterviewd door een deskundige jury. Hierna blikken de toeschouwers in break-out rooms terug op de pitches en de interviews. Wat vonden zij van de verhalen? Van de blik achter de schermen van vernieuwing? En welk bedrijf verdient een aanmoedigingsprijs? Uiteindelijk bepalen de toeschouwers samen met de jury wie met een aantrekkelijke dubbele prijs naar huis gaat.
Juryvoorzitter Remco Marinus - Havaz Lemz
“Ik vind het niet alleen een tof initiatief van MTalks, maar ook waardevol. We krijgen drie bedrijven te zien die vol overgave hebben gekozen voor een heldere purpose. Het is niet de gemakkelijkste weg, maar het zijn krachtige en positieve verhalen waar we allemaal van kunnen leren. Deze jonge bedrijven lopen voorop en werken in de proeftuin van de komende generatie. Ik geloof er heilig in dat de verbinding tussen commercie en een sterke maatschappelijke missie elke organisatie in z’n kracht zet.”
Anouk Last is het met Remco eens: “Ik merk ook dat steeds meer bedrijven zoeken naar een verantwoorde commerciële weg. Het afgelopen jaar ben ik mede-eigenaar geworden van LifeHunters en hebben wij een nieuw team gebouwd. Ook wij richten de blik met onze klanten steeds vaker op een maatschappelijk verhaal. Dat iemand als Remco gelooft in deze trend maakt hem de best denkbare juryvoorzitter voor deze Purpose Pitch. Overigens wordt hij in de jury deskundig gesteund door Nancy Poleon (BrandedU) en Benjamin van der Kloet (head of marketing innocent drinks).”
En de winnaar?
Meedoen is al mooi, maar dat ene bedrijf met de meest unieke purpose slaat een dubbelslag. De winnaar krijgt namelijk een artikel in De Ondernemer en 20.000 euro budget om dit verhaal aan te jagen - met grote dank aan DPG Media. Daarnaast krijgt de winnaar landelijke zichtbaarheid op één van de volgende DOOH-pakketten; Urban, Retail of On the Go. Ook dit met een waarde van 20.000 euro - en met dezelfde grote dank aan Exterion Media.
Kom je kijken?
Je bent meer dan welkom om als toeschouwer aan te sluiten en veel te leren van deze drie bedrijven. Aan de hand van hun pitch en de interviews door de deskundige jury. En zelfs in deze contactloze tijd, krijg je de kans collega’s uit het vak te leren kennen.
Natuurlijk, want dat is hét grote doel van MWG: het verbindende platform voor communicatieprofessionals. Altijd met onderbouwing vanuit de boodschaphiërarchie.
Anouk: “Wij blijven ons grote doel nastreven om ook nu - of misschien juist nu - een verbindende rol te spelen en van belang te zijn. Na de laatste MTalks bleken we daarin weer geslaagd te zijn, want de reacties waren enorm positief. Ik herinner me deze nog: ‘Dit was voor mij weer een ouderwets goeie MTalks. Interessant, leerzaam, en ook nog nieuwe mensen leren kennen. Dank jullie wel!’
Het kan, ook online.”
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!