Hoe succesvol je als bedrijf bent in de online verkoop van producten of diensten is, afhankelijk van hoe gemakkelijk je het jouw doelgroep maakt om een online aankoop te doen. En met name het besluitvormingsproces bij de aankoop van complexe producten is een bron van frictie. In een ‘offline’ winkel lopen er om die reden altijd verkoopmedewerkers rond; om vragen te beantwoorden en persoonlijk advies te geven. Goede verkoopmedewerkers dragen zo bij aan een hogere winkelomzet.
Maar gek genoeg ontbreekt het online nog vaak aan die mate van assistentie. En als er al een poging wordt ondernomen om het keuzeproces te vergemakkelijken, is het soms door middel van een keuzehulp widget, die aan de hand van enkele gesloten vragen advies geeft.
Hoewel dit een stapje in de juiste richting is (het reduceert irrelevante opties en het is schaalbaar), en vaak vrij goedkoop kan worden ontwikkeld, kent zo’n oplossing enkele belangrijke nadelen:
- Het voelt onpersoonlijk en is inefficiënt. (Stel je voor dat een winkelmedewerker je eerst bombardeert met 10 vragen en dan een antwoord uitspuwt.)
- Er is geen mogelijkheid vragen te stellen. (Bijv.: Hoe verschilt dit van een ander merk of type? Kan ik dit kosteloos omruilen?)
- Er worden geen inzichten verzameld over wat je doelgroep belangrijk vindt.
Je klanten verdienen beter, vinden wij! Voor Kärcher ontwikkelde Greenhouse Conversational een digitale verkoopmedewerker die aan de hand van enkele gerichte en eenvoudig te beantwoorden vragen persoonlijk advies geeft welke hogedrukspuit het best bij jou past. En die vragen zijn niet simpelweg een kopie van de bestaande productfilters (bijv. “Hoeveel bar heb je nodig?”). Nee, de chatbot start met de belangrijkste vraag: “Waar verwacht je de hogedrukspuit het meest voor te gaan gebruiken?”. Voor het gemak worden enkele antwoordopties geboden, maar er kan ook een open antwoord worden getypt.
Op die manier leer je de gebruiker beter kennen. Zo kwamen we er bijvoorbeeld achter dat er veel meer mensen waren die hun zwembad ermee schoon wilden maken dan voorheen gedacht. Dat inzicht is ontzettend waardevol voor je campagnes (ook op “zwembad schoonmaken” gerelateerde zoekopdrachten adverteren, en eventueel een visual van een zwembad toevoegen aan je social ads).
Nadat is achterhaald wat de voornaamste aankoopreden is, vraagt de virtuele assistent door en worden meer suggesties geboden om te achterhalen of er nog veeleisendere toepassingen zijn. Dit helpt bij het upsellen - het kan namelijk zo zijn dat dan blijkt dat er toch een zwaardere uitvoering nodig is om hierin te voorzien. Ook worden in het gesprek de voordelen van extra opties als bijvoorbeeld bluetooth en app ondersteuning toegelicht. Tot slot volgt er één relevante aanbeveling op basis van de persoonlijk situatie. In de praktijk leidt dit na maanden optimaliseren tot een toename van ruim 30% in conversieratio en orderwaarde na gebruik van de chatbot. En ook niet onbelangrijk: er is grote behoefte aan deze assistentie. 7% van alle bezoekers van pagina’s waar de chatbot staat, maakt er gebruik van. Deze gebruikers beoordelen de digitale assistent gemiddeld met ruim 4 uit 5 en zijn dus zeer tevreden over de hulp die ze geboden krijgen.
Dit is slechts één van de vele manieren waarop conversational AI waarde toe kan voegen aan webshops en hun bezoekers. Wil je meer weten over hoe dit voor jouw webshop kan werken? Neem contact op met conversational@greenhousegroup.com voor een vrijblijvende kennismaking en inspiratiesessie!
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!