Donderdag 12 mei vond het Ipsos event ‘How Brands Innovate In Africa’ plaats in het Koninklijk Instituut voor de Tropen (KIT) in Amsterdam. Deze editie met het thema Afrika is de eerste van de serie innovatie-events ‘How Brands Innovate In…’. In deze serie van vier evenementen neemt het Ipsos Innovatie Team ons elke editie mee naar een nieuw continent. Diverse sprekers dagen bezoekers uit om hun Westerse bril af te zetten en zich te laten inspireren door innovatie-onderzoek uit andere continenten en culturen.
Madeleine de Bree (Director General Marketing Ipsos Nederland) opende het evenement. In haar inleiding benadrukte zij de twee gezichten van innovatie. Enerzijds de uitdagende en spannende reis om tot iets nieuws te komen, en anderzijds de obstakels die het moeilijk maken om een succesvolle innovatie op de markt te brengen. De sleutel tot succes is meestal de combinatie van verschillende factoren.
Aan elkaar gepraat door Etienne Zervaas (Global Account Director Philips), belichtten de volgende sprekers het onderwerp vanuit hun eigen specifieke invalshoek:
Sustainable change by expedition, inspiration from Africa
Door Rob Adams (Six Fingers)
Als oprichter van het bedrijf Six Fingers helpt Rob Adams organisaties bij het realiseren van innovaties. In zijn lezing deelde hij zijn visie op innoveren.
Volgens Rob biedt Afrika als ‘outsider’ veel inspiratie voor innovatie, maar je moet hier wel open voor staan. Een andere mind-set is nodig om kansen te zien. “Loop geen kansen mis door alleen te focussen op Silicon Valley of op de VS. Kijk ook wat er in ‘Silicon Savannah’ gebeurt”.
Breaking the goggles: Africa as a source of growth, but maybe not the way you’ve previously imagined
Door Mazimba Fortune Ngandu (Ipsos Nigeria)
Mazimba Fortune Ngandu komt oorspronkelijk uit Zuid-Afrika, maar werkt al enige tijd bij Ipsos Nigeria. Volgens Mazimba is Afrika ‘a source of growth’. Hij ziet de innovatiestrategie die bedrijven in Afrika gebruiken evolueren. Van export-driven, via glocalization naar reverse innovation. Mazimba benadrukte dat ‘disruption’ nodig is om innovatiekansen te zien in Afrika:
- Let go. Laat veronderstellingen, kennis en ervaring los.
- Leave the linear. De weg van ontwikkelingsland naar ontwikkeld land is niet lineair.
- Listen. Wie weet er meer over de Afrikaanse markt, dan de Afrikaanse consument zelf?
EcoBright; delivering innovation that matters
Door Ank van Ophoven (Global Consumer Insight Manager bij Philips Lighting)
Ank van Ophoven voerde etnografisch onderzoek in Afrika uit, alleen met een gids en een videocamera, om speciaal voor de Afrikaanse markt nieuwe lampen te ontwikkelen. Dit was een grote uitdaging aangezien veel Afrikanen in armoede leven en geen toegang hebben tot energie. Onstabiele stroomnetwerken maken uitbreiding in Afrika moeilijk voor Philips.
Ank toonde dat ‘being there on the ground’ een cruciale factor is voor het verzamelen van de juiste consumenteninzichten.
Op basis van deze inzichten ontwikkelde Philips EcoBright. Het product sloot goed aan op de lokale consument, maar de distributie en retail vormden een uitdaging. Door het onderzoek is veel nieuwe kennis opgedaan die goed bruikbaar is voor het ontwikkelen van andere productinnovaties voor de Afrikaanse markt. Innovatieonderzoek gaat niet alleen over het product. Daarom raadt Ank iedereen aan om in marktonderzoek niet alleen op het innovatieproduct te focussen, maar ook op de distributiekanalen en de ‘go-to-market’ communicatiestrategie.
Consumer-inspired to innovate across Africa
Door Codruta Berbecaru (Global Consumer & Market Intelligence manager Heineken)
Codruta Berbecaru verzamelt consumer insights voor Heineken in Afrika. Vol enthousiasme toonde Codruta hoe snel Afrika zich op dit moment ontwikkelt. Het stijgende BBP, het toenemende aantal buitenlandse investeringen en de groeiende middenklasse veranderden Afrika in een lonende omgeving om zaken te doen. Volgens Codruta is het risico om een kans in Afrika te missen groter dan de kans dat een investering te riskant is. De industrie ontwikkelt zich sterk: lokale productie neemt snel toe, evenals diverse positionering- platforms en de ‘consumer demand’. Binnen de biercategorie zijn op de Afrikaanse markt in de afgelopen 3 jaar meer dan 500 merken gelanceerd!
Afrika heeft niet voor niets de aandacht van Heineken getrokken. Codruta besprak zes trends die nu spelen op het Afrikaanse continent en illustreerde hoe Heineken hier op dit moment op inspeelt.
De boodschap die Codruta het publiek meegaf voor succesvol onderzoek in Afrika, is:
- Progress: Afrikanen zijn krachtig: in vooruitgang.
- Pride: Respecteer het gevoel van trots van Afrikanen.
- Positive: Blijf positief.
-------------------------
Volgende edities van ‘How Brands Innovate In…’:
- Amerika
- Azië
- Europa
Meer weten?
Neem contact op met Maaike Goes - 020-6070718
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!