In dit artikel leer je:
- Betekent het verdwijnen van cookies het einde van gepersonaliseerde advertenties?
- Wat is de oplossing voor het behoud van personalisatie en hoe zal het werken?
- Hoe effectief is deze benadering van personalisatie?
Massa bereik in digital advertising zonder personalisatie is ondenkbaar in de moderne gedigitaliseerde wereld. Personalisering is een primair aandachtspunt van alle marketeers, omdat het een grote invloed heeft op de algehele gebruikerservaring. Als industrie willen we dus niet dat consumenten gebombardeerd worden door advertenties met inhoud die geen verband houdt met hun interesses.
De HTTP-cookie heeft deze personalisering mogelijk gemaakt en het idee om dit hulpmiddel uit te schakelen zonder een alternatief voor te stellen is iets wat de industrie zich niet kan veroorloven - de effectiviteit van advertenties zou zelfs met 52% kunnen afnemen (gebaseerd op onderzoek van Google's Team, uitgevoerd op de Google AdManager-omgeving).
De ontwikkeling van een cookieloze oplossing die gepersonaliseerde reclame-inhoud mogelijk maakt, is van groot belang voor het vak. Daarom werd dit in de W3C-werkgroep, waar het Privacy Sandbox-initiatief wordt ontwikkeld, als één van de kritieke behoeften van de industrie aangemerkt. De sector was het erover eens dat - hoewel de mechanismen achter personalisering zullen veranderen - de ervaring van de eindgebruiker zo gelijk mogelijk moet blijven.
Dit is de reden waarom RTB House het goed ontvangen Product-level TURTLEDOVE heeft voorgesteld. Aangezien onze oplossing wordt verwelkomd door de industrie en volledig is geïmplementeerd in de Privacy Sandbox, willen we in dit artikel laten zien hoe het zal werken.
Hoe werkt TURTLEDOVE op productniveau?
Een van de essentiële componenten die hoofdzakelijk voor retargeting in de Privacy Sandbox wordt gebruikt (momenteel FLEDGE genaamd) werkt op basis van het toevoegen van gebruikers aan specifieke Interessegroepen op de website van de adverteerder. Dit is gebaseerd op de regels die zijn opgesteld door de partner die de advertentiediensten levert. Deze groepen worden opgeslagen en veilig bewaard in de browsers van de gebruikers. Wanneer de gebruikers de website van de uitgever betreden, worden zij niet als individuen maar als leden van groepen getarget.
Het belangrijkste punt dat in het voorstel moest worden aangepakt, was het op maat maken van de boodschap - met inbegrip van de weergave van relevante producten. Het TURTLEDOVE-voorstel op productniveau breidt de reikwijdte van de opgenomen informatie uit via de producten waarin een bepaalde gebruiker geïnteresseerd is.
Ons voorstel biedt de mogelijkheid om:
1 - producten te presenteren die de gebruikers bekeken op de website van de adverteerder
2 - producten te presenteren die populair zijn onder leden van dezelfde interessegroep
Nadat informatie over de producten van de gebruiker is opgeslagen, gebruikt ons algoritme deze gegevens zonder een specifieke gebruiker te identificeren. Deze informatie wordt uitsluitend in de browser opgeslagen om de advertentie te kunnen tonen.
Aangezien wij rechtstreeks verbinding maken met de website van de adverteerder, weten wij welke producten populair waren bij alle leden van een bepaalde groep. Dankzij dit kunnen we een van de meest cruciale aspecten van retargeting behouden: aanbevelingen van producten die zijn afgestemd op de interesses van de gebruikers.
TURTLEDOVE op productniveau vervult waar het voor bedoeld was: het handhaven van de status quo van personalisatie terwijl de gebruikersgegevens veilig blijven. Daarom zullen de advertenties zelf sterk lijken op wat we vandaag kennen, zonder dat gebruikers noemenswaardige veranderingen zullen opmerken
Is Product-level TURTLEDOVE effectief?
Onze tests bij RTB House hebben aangetoond dat Product-level TURTLEDOVE het mogelijk maakt om de aanbevelings effectiviteit te behouden op 94,5% van de huidige effectiviteit. Naarmate we meer leren en onze tests uitbreiden, zijn we er zeker van dat dit cijfer nog hoger zal zijn op de dag van de lancering.
Als je vragen of opmerkingen hebt naar aanleiding van dit artikel, laat het ons dan weten.
RTB House is een ad-tech bedrijf met kantoren in 30 landen dat state-of-the-art (re)targeting technologie levert voor A-merken. Onze eigen ad buying engine wordt aangedreven door Deep Learning algoritmes en helpt toonaangevende adverteerders uitstekende resultaten te genereren om hun doelstellingen op korte, middellange en lange termijn te bereiken. We geloven in personalization-at-scale en bewijzen dit door kostenloos dynamische video en display creatives te maken die voor onze klanten een incrementeel sales en branding effect leveren.
Elja Polak is VP Agency Sales BNLX bij RTB House
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!