Overslaan en naar de inhoud gaan

Beroepsgroep Communicatie vindt 'menselijke' digitalisering belangrijkste topic

Hogescholen Leiden en Groningen onderzoeken de belangrijkste onderwerpen voor communicatieprofessionals.
Piet Hein Coebergh, Hogeschool Leiden
Piet Hein Coebergh, Hogeschool Leiden
Piet Hein Coebergh, Hogeschool Leiden
Piet Hein Coebergh, Hogeschool Leiden

De digitalisering van communicatie is de belangrijkste ontwikkeling in het vakgebied. Dat vindt 31% van de beroepsbeoefenaars, blijkt uit een onderzoek van de Hogescholen Leiden en Groningen.

related partner content for mobile comes here

Het gebruik van sociale media, webcare, algoritmen en digitale concepten als big data, kunstmatige intelligentie en virtuele realiteit stelt nieuwe eisen aan de profilering van organisaties. De belangrijkste opdracht daarbij is dit alles zo persoonlijk mogelijk te maken voor belanghebbenden, geven de communicatieprofessionals aan.

Persoonlijk benaderen en de bubbel

Volgens  Piet Hein Coebergh, lector pr & sociale media Hogeschool Leiden, proberen organisaties en communicatieprofessionals een imago van betrouwbaarheid, betrokkenheid en gedeelde waarden te creëren, met medewerkers als ambassadeurs. ‘Paradoxaal genoeg lenen digitale instrumenten als big data en social media zich goed om mensen persoonlijk te benaderen.’

Daarbij zijn er wel een paar uitdagingen, stelt Coebergh. In de mediaexplosie met fake news en groeiend wantrouwen vinden communicatieprofessionals het lastig mensen te bereiken in hun gesloten netwerken. Levendige instrumenten als beeld, film, storytelling en gedeelde belevenissen - met respect voor privacy –helpen, kunnen helpen deze 'bubbel' in te komen.

Wendbaar samenwerken

Onderzoekers van Hogeschool Leiden en Hanzehogeschool Groningen doen sinds september 2018 kwalitatief en kwantitatief onderzoek naar de omvang en inhoud van het communicatiewerk in Nederland. Inmiddels hebben meer dan 500 beroepsbeoefenaars meegewerkt aan het onderzoek.

Ze geven aan dat aansluiting, coaching of zelfs integratie met andere staffuncties, zoals HRM, marketing, finance en ICT, naar verwachting toeneemt de komende jaren. Wendbaar, snel en luisterend inspelen op de omgeving is van toenemend belang, dus agility, "always on", scrum, lean en andere Angelsaksische termen blijven volgens communicatieprofessionals actueel.

Belangrijkste onderwerpen in het communicatievak 2019-2021
Belangrijkste ontwikkelingen in het communicatievak 2019-2021 Hogeschool Leiden en Hanzehogeschool Groningen
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in