Premium

G+J Media Nederland in de etalage en moet in één geheel verkocht worden

Een scenario waarin de uitgever aan een investeringsmaatschappij wordt verkocht, lijkt het meest waarschijnlijk.

G+J Media is dochter van de Duitse tijdschriftenuitgever Gruner + Jahr, dat volledig eigendom is van mediaconcern Bertelsmann. De Duitsers zijn al een tijd aan het kijken naar een meer digitale strategie en willen zich richten op hun kernactiviteiten in Duitsland en Frankrijk. Vorig jaar werden daarom al de Spaanse uitgeeftak verkocht en de Oostenrijkse divisie van de hand gedaan.

G+J Media is (nog) dominant in print. Glamour, JAN, National Geographic (met spin-offs), Quest (met spin-offs) en Vogue zijn de grootste titels binnen de uitgeverij. Daarnaast is er een custom contenttak.

Vertrek Eric Blok
Vorige maand kondigde ceo Eric Blok zijn vertrek aan en werd het verkoopproces in gang gezet. Volgens bronnen heeft een aantal gegadigden zich gemeld. Deze worden bekeken, waarna een shortlist ontstaat met ‘serieuze kandidaten’.  Uitgangspunt is dat G+J in één geheel verkocht moet worden.

Scenario als in Spanje
Daarbij is een scenario mogelijk zoals vorig jaar bij de overname van G+J in Spanje. Dat werd overgenomen door investeringsmaatschappij Axos Mid Cap uit Hamburg, overigens ook de plaats waar het hoofdkantoor van Gruner + Jahr staat.

Volgens ingewijden is het waarschijnlijker dat dergelijke investeerder G+J Media overneemt dan tijdschriftenuitgeverijen als New Skool Media of Pijper. ‘G+J past in de huidige opzet niet bij uitgevers als New Skool of Pijper, zegt een bron. ‘Te veel redactie en overhead).’ Daarnaast worden Vogue, Glamour en National Geographic in licentie uitgegeven en die contracten lopen nog door.

Bertelsmann
G+J Media werkte voor de digitale reclameverkoop enige tijd samen met Wayne Parker Kent. In Duitsland zijn Gruner + Jahr en RTL (allebei dus onderdeel van Bertelsmann) vorig jaar samen in reclameverkoop gegaan.

De nieuwe ceo van G+J Media, Corine D’Haans, zegt dat ze geen toelichting kan geven. 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie