YouTube speelt sleutelrol in het online aankoopproces
YouTube claimt een cruciale sleutelrol in de online oriëntatiefase van de consument. Uit onderzoek blijkt dat 55% van de mensen, voordat ze een product kopen, op Google zoekt en vervolgens YouTube gebruikt om er meer over te leren (Search Engine Journal, 2019). Men zet het populaire videoplatform dus massaal in om hun toekomstige hypotheek, een nieuw recept of een volgende tuinklus verder uit te pluizen middels video content. Tijd voor jou als merk om daar te zijn waar jouw consument je nodig heeft. Maar hoe zorg je ervoor dat je dit goed doet? Lees nu hoe je het voor jou relevante domein op YouTube kunt claimen en waarom je dat zou willen.
Wat is een domein op YouTube?
Een domein is een logisch afgebakende set van gerelateerde onderwerpen (topics). Denk hierbij aan ‘fiets reparaties’ of ‘bakgerei’. Binnen deze domeinen vallen dan weer onderwerpen die het domein vullen. Voorbeelden hiervan zijn: ‘banden plakken’, ‘remmen monteren’, ‘ketting vervangen’ en ga zo maar door. Zo richtte GAMMA, de grootste bouwmarkt van Nederland, zich mede op het isolatiedomein, waarbij ze video’s maakte over onder andere het aanbrengen van tochtwering, het installeren van radiatorventilatoren en het isoleren van de kruipruimte.
En wat betekent een domein claimen dan? Wanneer een optimistische doe-het-zelver op YouTube of Google zoekt naar content over de kruipruimte isoleren en jouw isolatie-video’s hebben de hoogste Share of Views (lees: marktaandeel) binnen het specifieke domein van ‘isoleren’, dan heb je op succesvolle wijze een domein geclaimd!
Waarom wil je als merk een domein claimen
Zichtbaarheid onder je doelgroep realiseren, is in het hedendaagse medialandschap een steeds lastiger vraagstuk. YouTube kan je hierbij helpen. Het aandeel video’s in zoekresultaten neemt steeds verder toe. Daardoor is YouTube sinds 2019 het meest zichtbare domein binnen Google Search (dat was jarenlang Wikipedia) (Search Engine Journal, 2020). Hiermee is Google Search een steeds belangrijkere verkeersbron voor YouTube-video’s. En het percentage video’s in zoekresultaten stijgt alleen maar. Waarom Google dit stimuleert? Omdat ze gebruikers het beste antwoord willen geven. In steeds meer gevallen is dat een antwoord in de vorm van een video. En wat voor soort video dan? Help-content! Met help-content geef je namelijk antwoord op de vraag van de consument en zo speel je als merk in op hun intrinsieke motivatie. Op het juiste moment: wanneer de consument zélf zoekt. En dat is waardevol! Zo bouw je een duurzame klantrelatie op middels jouw video content en creëer je een positieve merkbeleving. Ja, je leest het goed. YouTube’s impact gaat verder dan views, kijktijd en abonnees. Lees meer hierover in het grootschalige onderzoek naar de impact van YouTube op je merk, uitgevoerd door de Managing Director van Team5pm Labs: Yannick Abrahams.
Hoe doe je dat
Je begint met een duidelijke afbakening van de kaders van jouw domein. Hierbij geldt maar één hele belangrijke regel: hoe specifieker, hoe beter. De valkuil is hierbij dat men een té algemeen domein wil claimen, waarbij er het liefst heel veel onderwerpen in één domein worden gestopt. Een te groot domein, bevat simpelweg te veel mogelijke zoekvragen, waardoor je concurreert met een te breed scala aan video content. De bepaling van een goed, specifiek domein is dus cruciaal als je als doel hebt om YouTube te gaan domineren met jouw content.
Begin met data-onderzoek
Om inzicht te krijgen in waar de consument zich binnen dit domein precies op oriënteert, is data-onderzoek nodig. Naast deze data-gedreven insights, dien je vervolgens in kaart te brengen welke content-opbouw het meest geschikt is voor jouw specifieke domein. Zo creëer je video’s die aantrekkelijk zijn voor jouw consument en hoog ranken in zowel Google als YouTube.
Op zoek naar een voorbeeld van een merk die dit succesvol doet? Laten we het hierboven genoemde voorbeeld van GAMMA er weer bij pakken. Hun doel was om relevante domeinen binnen de doe-het-zelfmarkt op YouTube te domineren, zoals isolatie en tuinieren. Binnen deze domeinen kan GAMMA wel honderden verschillende onderwerpen behandelen maar data-onderzoek gaf duidelijk inzicht welke de grootste kans van slagen had.
Daarom werd een datagedreven video topic research uitgevoerd om de onderwerpen met de meeste potentie in kaart te brengen. De concurrerende kanalen en video's werden daarnaast geanalyseerd. Daardoor wisten we precies wat onze doelgroep écht wilde zien. Om de juiste content-opbouw voor GAMMA’s doel vast te stellen, werd er een blauwdruk voor de perfecte how-to ontwikkeld. Zo hielden de video's de volledige aandacht van de kijkers vast, en werd de kijktijd gemaximaliseerd. Het resultaat? GAMMA domineert zowel YouTube als Google zoals je kan zien in onderstaande case video
Case: Canon
Een ander voorbeeld is de YouTube-strategie van Canon. Als sponsor van het TV-programma ‘Het Perfecte Plaatje’ wilde ze relevant blijven. Ook nadat hun TV-sponsorschap was afgelopen. De resultaten van een data-gedreven video topic onderzoek en concurrentie-analyse werden vertaald naar een always-on YouTube-strategie bestaande uit fotografie-gerelateerde how-to’s, die het televisieprogramma het hele jaar door ondersteunen. Canon claimt het domein ‘fotografie voor beginners’ op YouTube. Met nummer één rankings in Google en YouTube search, 50.000 organische views en een CTR van 5.1% als onomstotelijk bewijs.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!