De honderd grootste A-merken in de supermarktbranche hebben in 2018 gezamenlijk 8,6 miljard euro omzet opgeleverd. In het afgelopen jaar hebben de honderd grootste merken een omzetstijging van 2,9 procent laten zien. Dat is de hoogste stijging in de afgelopen tien jaar.
Of dat reden is om te juichen valt te betwijfelen. De groei blijft namelijk achter op de totale supermarktgroei van 3,5 procent, (een verschil van 0,6 procentpunt!), die vooral door vers gedreven wordt. De 100 grootste merken zijn in 2018 gezamenlijk goed voor 22,1 procent van de totale supermarktomzet. Dat blijkt uit de Merken Top 100 die onderzoeksbureau IRI Nederland jaarlijks opstelt voor Foodmagazine.
De hogere regionen van de Top 100, zeg Top 20, wordt als vanouds gedreven door merken in de categorieën sigaretten, pils, frisdrank en snacks. Marlboro voert de lijst (zoals altijd) aan met een omzet van 477 miljoen, gevolgd door Camel, John Player Special, L&M, Pall Mall en Lucky Strike. Van die omzet is 57 procent overigens accijns. Als we die eraf halen, moeten de sigarettenmerken een fiks aantal andere A-merken voor laten gaan. Dat de omzet op sigaretten dit jaar is gestegen, moet volgens IRI verklaard worden door het sluiten van tabaksspeciaalzaken.
De supermarkten profiteren daarvan. De vier pilsmerken Heineken, Hertog Jan (nieuwkomer in de top 10, Amstel en Grolsch zijn samen goed voor 785 miljoen omzet.
Coca-Cola draaide een omzet van 326 miljoen euro, 8 procent meer dan een jaar eerder. Spa bezet plek 18 in de lijst. Lay’s en Mora zijn de sterkste snackmerken in de Nederlandse supermarkten. (Zie top 20 lijst onderaan.)
Pepsi sterkste stijger
Het merk Pepsi stijgt van plaats 90 naar 75 en is daarmee de sterkste stijger in de ranglijst. De groei wordt volgens IRI mede gedreven door de mooie zomer, maar vooral door Pepsi Max. Nu de markt binnen frisdranken verschuift naar suikervrij wordt de concurrentie tussen Pepsi en Coca-Cola groter. Dat neemt niet weg dat de afstand tussen de merken groot is. De omzet van Coca-Cola is nog altijd ruim 7,5 keer zo groot dan de 43 miljoen van Pepsi.
De hoogste nieuwe binnenkomer in de lijst is het merk L’OR van Jacobs Douwe Egberts. Dit merk verschijnt dit jaar voor het eerst in de merken top 100 op positie 90. De introductie van de aluminium capsules enkele jaren geleden werpt nog steeds zijn vruchten af voor L’OR.
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!