Na 4 jaar verbouwen was Capital C begin 2020 enkele maanden open. De laatste bouwzaken werden afgerond en de agenda stond vanaf maart vol met de grootst denkbare evenementen. Alle kantoren waren verhuurd en de co-workspace begon gezellig vol te raken, evenals restaurant Stan & Co. Van de één op de andere dag stond alles stil. Letterlijk. Dan kun je in paniek raken of jezelf dwingen om radicaal anders gaan denken.
Op maandag 9 maart konden we de telefoontjes niet aan. Het regende afmeldingen. We gingen letterlijk van 100 boekingen naar 0. En bij ons niet alleen. De hele eventsector lag ineens op z’n gat en de creatieve sector kreeg een enorme klap. Campagnes werden stopgezet, producties konden niet doorgaan, media-inkopen werden gecanceld. Even schoten we in de paniek, maar na een nacht wakker liggen, beseften we dat we geen keuze hadden. We móesten anders gaan denken, want ons hele businessmodel lag overhoop. Events, horeca en werkplekken voor de creatieve sector, alles lag stil.
Radicaal anders denken
In zeer korte tijd werden we gedwongen om heel creatief te zijn. Iets wat bij ons op zich in de genen zit, maar wat in een stresssituatie ook best lastig is. Want vanuit paniek moet je even ademhalen om te overzien wat er gebeurt. We wisten vrij snel dat onze klanten en leveranciers ook niet verder zou komen als wíj stil bleven zitten. Toen zijn we radicaal gaan denken. Als alles wat we doen niet meer kan, dan moeten onze klanten hun publiek op een andere manier kunnen bereiken. Dan moeten onze members op een andere manier kunnen werken en dan moeten onze Syrische lunchkoks op een andere manier hun gerechten verkopen.
Een nieuwe propositie voor events
Het eerste wat we hebben gedaan is samen nadenken over een alternatief voor events. Hoe kunnen we iets bouwen met dezelfde imponerende charme als de ervaring die je hebt wanneer je hier zelf komt binnenlopen. Met onze technische partner Bourgonje hebben we binnen 48 uur een top notch virtuele studio gebouwd. In de High Light, het hoogtepunt van ons pand onder de glazen koepel. We wilden het plug & play, alles geregeld: technici, producers, drie camera’s, streams, interactieve polls, chats, het hele circus. En dat werkte. De boekingen voor de studio kwamen langzaamaan binnen en doordat bedrijven van elkaar hoorden hoe goed het werkte, begon het echt te lopen. Capital C Connect was geboren. De Dutch Marketing Awards, Rondje van de zaak (voor horeca), Adformatie Connects Live, het TV-programma ‘Opstandelingen’ van BNNVARA, The Cloud Rave (dance feestje) en eigen producties van Greetz en Wereldhave, dat draait allemaal hier.
Vergaderruimtes als private workspace
Ondertussen liep onze co-workspace leeg en kregen enkele huurders van onze kantoren, veelal creatieve bedrijven, moeite met het betalen van de huur. Daarin hebben we besloten zo flexibel mogelijk te zijn. Samen de toekomst in, is daarbij altijd het uitgangspunt. Dit raakt ons hard, want ook wij moeten de huur van het pand betalen. Daarom wisten we dat we ook hier op een andere manier moesten kijken naar onze ruimte. Wat we nu doen is onze vergaderruimtes als private workspace aanbieden. Het hele gebouw is corona-proof met 1,5 meter afstand, ontsmettingsmiddelen en intensieve schoonmaak. Met een eigen vergaderzaal als werkruimte kun je veilig en ongestoord je werk doen. Ook hebben we onze co-workspace in sneltreinvaart corona-proof gemaakt met werkplekken op 1,5 meter afstand. Alles staat met stickers aangegeven. Waar je wel en niet kunt zitten. Om zo te borgen dat iedereen veilig afstand houdt. En dat werkt. We zien dat het langzaam weer volloopt. Ondertussen zijn we bezig met de toekomst. Ruimtes klaarmaken voor kleinere events met 1,5 meter afstand.
Tot slot hebben we onze Syrische lunch koks geholpen om een take away service op te zetten. Iedere week maken zij een gerecht dat onze members, maar ook anderen, kunnen bestellen en afhalen. Zo draait de tent voor hen ook nog enigszins door.
Test. Experimenteer. Juist nu.
Deze tijd heeft ons gedwongen om anders te denken. En wat blijkt, we zijn best creatief met z’n allen. En dat moeten we ook zijn. Wie nu op z’n handen gaat zitten is af. Iedereen moet anders denken, ook de creatieve sector. Denk na over wat je waarde is voor klanten en bedenk hoe je dat op een andere manier kunt toevoegen. Soms moet je je klanten helpen. Als zij het niet zien, omdat ze er middenin zitten, zie jij het als bureau misschien wel. Wees pro-actief en test dingen uit. Experimenteer. Het is voor iedereen nieuw. Maar het is de enige manier. Dit is het moment om te laten zien dat we onszelf met recht de creatieve sector mogen noemen.
Thomas Zwart, Capital C Amsterdam
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!