Overslaan en naar de inhoud gaan

Speel zoals bouwmarkten in op context en beïnvloed consumentengedrag

Waar denken consumenten aan als ze ‘goed gereedschap’ nodig hebben? Aan bouwmarkten?
Partner
Blauw Research

We willen onze klanten in staat stellen om op basis van nieuwe inzichten, kansen te ontdekken en succesvolle verandering tot stand te brengen in hun organisaties. Creating Positive Change brengen we tot leven met ons IFS model

Lees meer

Insights : We stellen de juiste vragen om consumenten en klanten beter te begrijpen. We hebben veel ervaring in het gebruik van zowel de meest gerenommeerde als de meest innovatieve methodes.

Foresights : We luisteren naar onze klanten om hen te helpen het onverwachte te ontdekken. Daarvoor gebruiken we voorspellende modellen en data uit communities.

Sparks : En we inspireren! Omdat maar al te vaak zelfs de beste ideeën in een rapport op een plank belanden. Daarom maken we creatief gebruik van design en workshops om spelenderwijs insights en foresights te implementeren, om te zorgen dat wij onze belofte waarmaken en positieve veranderingen teweeg brengen.

Lees minder
CEPs onderzoek bouwmarkten blog
CEPs onderzoek bouwmarkten blog

Bouwmarkten lijken precies te weten wat, waar, wanneer en met wie consumenten iets van hun nodig hebben. Ze spelen slim in op context. Hoe doen bouwmarkten dat? 

Als je zelf gaat klussen, heb je dikwijls gereedschap nodig. Bouwmarkten beïnvloeden consumentengedrag door hun marketingcommunicatie te laten focussen op een bepaalde context. Hoe meer haakjes een bouwmarkt naar het dagelijks leven van de consument maakt, hoe sterker de merknaam wordt, hoe meer klanten de bouwmarkt aantrekt én hoe loyaler de klanten zullen zijn

Context en CEPs

Deze ‘haakjes’ naar het dagelijks leven noemt hoogleraar Marketingwetenschappen Byron Sharp ook wel CEPs, Category Entry Points. Samen met Distinctive Brand assets vormen CEPs de Mental Availability van een merk, ook wel vertaald als ‘de totale geheugenstructuur van een merk in het brein’.

Blauw onderzocht aan welke merknamen consumenten het meeste denken bij de volgende CEPs:

1. ‘De buitenboel schilderen’

2. ‘Goed gereedschap nodig’

3. ‘De tuin onder handen nemen’

4. ‘De badkamer aanpakken’

Consumenten en bouwmarkten

Bij alle momenten denkt meer dan tachtig procent van de consument het meeste aan bouwmarkten. Met name Gamma blijkt voor velen een bekende bouwmarkt, gevolgd door Praxis. Toch zijn er meer spelers in het veld. Wellicht klinkt het ook wel logisch dat mensen bij ‘de buitenboel schilderen’, naast bouwmarkten, ook verfmerken noemen. Bij ‘goed gereedschap komen er in het hoofd van consumenten merken voorbij als Bosch en Black&Decker. ‘De tuin onder handen nemen’ koppelen mensen ook aan Gardena en Intratuin. Als laatste denken mensen bij ‘de badkamer aanpakken’ onder andere aan badkamer- en keukenspecialist Brugman, Bosch en Ikea.

Bouwmarkten versus speciaalzaken

Doen speciaalzaken het dan automatisch beter als het om claimen van bepaalde CEPs gaat? Het antwoord is: nee. Denk nog eens aan ‘de badkamer aanpakken’. Veel speciaalzaken verzorgen naast de badkamer zelf ook de installatie. Ze worden ook wel ‘1-stop-shops’ genoemd: je kiest een badkamer, betaalt en de badkamer wordt bij jou thuis geïnstalleerd. Sommige bouwmarkten bieden deze service ook aan, maar dit is niet bij iedere consument bekend. Veel consumenten denken dat het kopen van een badkamer bij een bouwmarkt om meer klustalent vraagt dan een badkamer kopen bij een speciaalzaak. Hierdoor zijn mensen geneigd om eerder aan een speciaalzaak te denken bij de slogan ‘de badkamer aanpakken’. Om dit te veranderen zouden bouwmarkten de extra service richting de consument meer moeten benadrukken.

Wil jij meer weten over CEPs onderzoek voor je merk?

Download het volledige onderzoek dat gedaan is aan de hand van 2 categorieën (chocolademerken en bouwmarkten) en ontdek hoe je kunt focussen op de context waarin consumenten aan je denken.

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
Blauw Research

We willen onze klanten in staat stellen om op basis van nieuwe inzichten, kansen te ontdekken en succesvolle verandering tot stand te brengen in hun organisaties. Creating Positive Change brengen we tot leven met ons IFS model

Lees meer

Insights : We stellen de juiste vragen om consumenten en klanten beter te begrijpen. We hebben veel ervaring in het gebruik van zowel de meest gerenommeerde als de meest innovatieve methodes.

Foresights : We luisteren naar onze klanten om hen te helpen het onverwachte te ontdekken. Daarvoor gebruiken we voorspellende modellen en data uit communities.

Sparks : En we inspireren! Omdat maar al te vaak zelfs de beste ideeën in een rapport op een plank belanden. Daarom maken we creatief gebruik van design en workshops om spelenderwijs insights en foresights te implementeren, om te zorgen dat wij onze belofte waarmaken en positieve veranderingen teweeg brengen.

Lees minder
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in