Premium

Nederlands publiek: ‘Nike meest passende merk bij Olympische Spelen Parijs’

ING wordt het meest genoemd als sponsor van de spelen in Parijs, terwijl de bank geen partner is van NOC*NSF.

Spikes van Nike
Shutterstock

Het Nederlands publiek vindt Nike (11 pct), Adidas (5 pct) en Coca-Cola (3 pct) de meest bij de Olympische Spelen in Parijs passende merken. De eerste twee merken zijn overigens geen partner van de spelen in Parijs, Coca-Cola wel. Door 2 procent van de Nederlanders worden Heineken, ING, Odido en Toyota genoemd als merken die het meest bij de spelen passen. Odido en Toyota zijn nu overigens partner van TeamNL bij deze spelen. Dat blijkt uit consumentenonderzoek (N=500) dat in samenwerking met Adformatie werd uitgevoerd door MSI-ACI. Respondenten kregen deze open vraag voorgelegd: ‘Welk merk vindt u het meest passen bij de Olympische Spelen in Parijs?'

Olympische associaties bij het merk ING

In de enquête werd ook de vraag voorgelegd wat de Nederlandse sponsoren van de Olympische Spelen in Parijs zijn (meerdere antwoorden mogelijk). Daarbij werd de belangrijkste partner (hoofdsponsor van TeamNL) Nederlandse Loterij vaak genoemd (9 pct), maar nog vaker werd als antwoord op de (eveneens open) vraag genoemd: ING (10 pct). Dat terwijl ING geen partner is van NOC*NSF. Wel is het sponsor van de KNVB en het Nederlands elftal (zowel mannen als vrouwen).

Bier in beeld

Een ander merk dat veel genoemd werd, maar géén partner is, is Heineken (8 pct). Daar klinkt de jarenlange aanwezigheid van het biermerk op de spelen met het ‘Holland Heineken House’ in door. Deze spelen is dat huis (of ‘thuis’) omgedoopt tot ‘TeamNL Huis’. De tapkranen van Heineken kwamen in een recent NOS Journaal-item overigens nog redelijk prominent in beeld.

Odido, wél sponsor van het Nederlands Olympisch team (‘Partner van de Nederlandse Sport’), wordt duidelijk teruggespeeld door het Nederlands publiek (5 pct), ongetwijfeld aangejaagd door de Odido-campagne met Sifan Hassan in de hoofdrol (‘Elke stap naar voren, begint bij mensen achter je’). KPN (geen partner) wordt door 4 procent van de Nederlanders genoemd. De rest van de partners, zoals Toyota, AD, Missie H2 en anderen, worden weinig, nauwelijks of niet genoemd.

Goed bekeken

De Olympische Spelen worden goed bekeken in Nederland. Bijna vier op de tien zegt elke dag te kijken, een vijfde meer dan drie keer per week, nog eens een vijfde één of twee keer per week. Niet-kijkers zijn er ook: ruim een vijfde. Wat volgen zij dan vooral? Zwemmen, atletiek en hockey. Maar ook roeien, handbal en (baan)wielrennen worden vaak genoemd. Zie percentages hieronder.

(Te) lange opening

Het ligt al weer even achter ons, maar omdat de opening van de spelen deze editie veelbesproken was, vroegen we de respondenten ook nog wat ze daarvan vonden. De reacties zijn overwegend positief. 15 procent vond de opening ronduit spectaculair, één op de tien vond het inspirerend en trendsettend en een vijfde zegt: ‘mooi, maar iets aan de lange kant’. Iets minder dan een vijfde vond het wel wat té lang duren; ‘te langdradig’. Bijna één op de tien sprak zijn of haar bewondering uit.

Over het Adformatie-MSI-consumentenpanel

In samenwerking met MSI-ACI voert Adformatie iedere twee weken een consumentenonderzoek uit naar aanleiding van de marketingactualiteit.

Meer lezen:

CMO Studio-interview met Baukje ter Huurne (NOC*NSF):

‘Balans tussen sport en feest in het TeamNL Huis’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie