"There is no education like adversity," zei de Britse politicus en schrijver Benjamin Disraeli ooit. Niemand zit te wachten op een crisis, maar wanneer je dan toch met bijzondere omstandigheden te maken krijgt, kan je maar beter zien hoe je er van kan leren en waar (misschien wel nieuwe) kansen liggen. Belangrijk daarbij is om ervoor open te staan om je aan te passen aan recente ontwikkelingen en verschuivingen in de markt. Zo was vanzelfsprekend ook het afgelopen jaar een uitdaging voor veel bedrijven, maar het zorgde er ook voor dat we de relaties met klanten (nog) meer zijn gaan waarderen. Ook op LinkedIn heeft dat de boventoon gevoerd. De connectie en interactie met de klant was belangrijker dan ooit.
Zelfs nu we weer teruggaan naar ‘normaal’, opereren nog altijd veel bedrijven en organisaties in de herstelmodus. De zekerheid is daarmee nog niet helemaal terug. Het (laten) groeien van je merk en het succes daarvan zijn afhankelijk van hoe sterk je het fundament van jouw merk in deze moeilijke periode hebt weten neer te zetten, met vertrouwen en geloofwaardigheid als belangrijkste pijlers van dat fundament. Een strategische benadering van marketing is daarbij key. Door deze te integreren met de lessen van het afgelopen jaar, blijft de nadruk liggen op flexibiliteit. Omstandigheden kunnen immers altijd veranderen.
Wees voorbereid op een nieuwe fase
Ondanks de veranderende behoeften van de klant, zijn ze nog altijd van jou afhankelijk in elke fase van de customer journey. Belangrijk dus om daar slim op in te spelen, zodat je de connectie met prospect en klant bevordert. Focus je daarbij op ‘mentale beschikbaarheid’ - de kans dat jouw merk te binnen schiet wanneer klanten een aankoop willen doen.
Op basis van verschuivingen die we het afgelopen jaar opmerkten in de verwachtingen van de professionele community, deel ik graag een aantal marketingprioriteiten die daarbij nuttig kunnen zijn:
- Investeer in je merk, juist op LinkedIn.
Branding is werken aan de leads van morgen. Alhoewel veel bedrijven een bottom-funnel focus hebben en sterk leadgen-georiënteerd zijn, is het goed je te realiseren dat nieuwe aanwas op lange termijn alleen kan komen door te investeren in het merk. Dit is belangrijk voor prospects die nóg niet zover zijn dat ze producten en diensten overwegen. - ‘Humanize’ de tone-of-voice van je merk.
Mensen praten met mensen: zorg voor humor of emotie in je content waarmee je het publiek aanspreekt. Het raken van de menselijke snaar draagt bij aan de goodwill van klanten en resoneert met hun behoeften. - Investeer in videocontent.
Een goed videoformat versterkt de connectie met de klant en kan zorgen voor een persoonlijkere benadering. De impact van video op een platform als LinkedIn is groot, leden besteden namelijk bijna drie keer meer tijd aan het bekijken van videoadvertenties in vergelijking met de tijd die ze besteden aan statische content. - Blijf investeren in social media.
Volgens Statista is het gebruik van social platforms wereldwijd met 21 procent gestegen aan het begin van de pandemie. Dat laat zien dat sociale kanalen een bron zijn waar klanten zich naartoe bewegen in tijden van crisis maar zeker ook daarna. Zo blijkt uit cijfers van januari 2021 dat de content die op LinkedIn werd gedeeld met bijna 40 procent is gestegen en ook het aantal conversaties nam in het eerste kwartaal van dit jaar met 43 procent toe. - Blijf advertenties evalueren op relevantie.
Omstandigheden veranderen snel. Wat drie maanden geleden werkte, is vandaag de dag misschien niet meer effectief. Gaat je publiek er weer op uit voor evenementen en persoonlijke ontmoetingen? Werken ze nog steeds vanuit huis of gaan ze terug naar kantoor? Is de toestand van de sector aanzienlijk veranderd? Als je begrijpt in welke ‘state of mind’ je klanten zijn, maar ook hoe en waar ze zich fysiek bewegen, kan je daar beter op inspelen en dat zorgt ervoor dat jouw messaging op de juiste plek terechtkomt.
Door relevante en op het merk afgestemde content op verschillende manieren aan te bieden, kan je een breder scala aan bestaande en potentiële klanten bereiken, waardoor de kans groter wordt dat ze in de toekomst zullen converteren.
Zaken doen waar zaken gedaan worden
Op LinkedIn kun je de verbinding met je publiek opzoeken met relevante en waardevolle informatie die aansluit op de wereld van de professional. Leden verwachten dergelijke content op dit platform, en staan er dus ook voor open. Mensen op LinkedIn zijn actief op zoek naar ideeën en oplossingen die hen kunnen helpen productiever en effectiever te werken.
Van thought leadership posts tot branchespecifieke gesprekken, LinkedIn helpt je om je publiek te ontmoeten waar ze zijn, of je nu gefocust bent op het opbouwen van merkbekendheid, het vergaren van overweging of het genereren van leads. LinkedIn Marketing Solutions biedt een scala aan moderne marketing tools, selectiemogelijkheden, analytics dashboards die je helpen contact te leggen met potentiële klanten in alle stadia van de marketing funnel. Kortom: start doing business where business is done.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!