Een merk dat voorop loopt in een progressieve transformatie. Een merk dat inzet op meer plantaardige eiwitten eten, op meer groenten eten, op gezondheid. Dan hebben we het over Hak uit Giessen, een merk dat op vele purpose-borden tegelijk schaakt.
Zonder twijfel de grootste missie is dat Hak in 2027 volledig overgestapt wil zijn naar biologisch (voor de lokaal geteelde peulvruchten en groente). Maar ja, dat is een giga-uitdaging voor Nicole Freid, directeur marketing & innovatie bij Hak. Want kunnen consumenten dat straks wel betalen?
In deze aflevering van CMO Studio praten we dan ook uitgebreid over de journey die Hak voor zich heeft. En we kunnen niet voorbij gaan aan de vraag, wordt Nicole Freid straks de eerste vrouwelijke voorzitter van BVA ooit?
Mis geen enkele aflevering
In onderstaande video is het gehele interview met Freid te zien (zo’n 35 minuten), als shortcut zetten we hieronder een aantal quotes op een rijtje met de plek waar die in het interview te bekijken en te beluisteren zijn.
Het interview is net als altijd ook te beluisteren via je favoriete podcast-app (Spotify wellicht, of Apple Podcast, of Google Podcast). Mis geen aflevering en abonneer je op CMO Studio!
Shortcut-quotes
02:00 ‘Bij Hak kreeg ik de kans om zelf, maximaal, aan alle knoppen te zitten als marketeer. (…) Ik kreeg de opdracht om het merk weer in de spotlight te zetten.’
03:45 ‘Bij Mars ging het om confrontatie, impuls. Natuurlijk zitten we bij Hak in een andere categorie, maar toch, impuls speelt ook hier zeker een rol.’
04:15: ‘Waar Amerikanen fantastisch in zijn, dingen heel groot maken als ze ergens in geloven. Dat heb ik bij Hak kunnen gebruiken.’
05:10 ‘Hak is van origine een bescheiden, introvert bedrijf.’
06:00: ‘Hak heeft de professionaliteit van een groot A-merk, gecombineerd met de wendbaarheid en ondernemerschap van een MKB-bedrijf en dat is echt heel uniek.’
11:30 ‘Het zou heel mooi zijn als de volgende BVA-voorzitter een vrouw is.’
13:20 ‘Elk initiatief wat goed bedoeld is, daar moet je positief over zijn. Cynisme is er genoeg en dat brengt ons niet verder. (…) Maar mayonaise (Hellmann’s, Unilever), om voedselverspilling te voorkomen… is dat niet een beetje vergezocht?’
15:40 ‘Wij staan als marketeers voor de maatschappelijke uitdaging om consumenten minder maar beter te laten consumeren.’
18:05 ‘Wat als je het duurzame, gezonde aanbod op een manier presenteert zoals Coca-Cola, de Staatsloterij of Koning Toto? En ze op die manier verleid?’
18:50 ‘Als we het over de P van Prijs hebben, het is niet zo dat duurzaam ook altijd duurder is.’
19:40 ‘People, Planet, Portemonne, peulvruchten zijn gezond, duurzaam en ze zijn veel goedkoper dan vlees.’
20:35 ‘Je kunt de juiste keus niet altijd bij de consument neerleggen.’
24:30 ‘De grootste uitdaging is het managen van de spagaat van aansluiting zoeken bij nieuwe generaties én de traditionele Hak-consument, die nog steeds ons bread and butter is, om die bij ons te houden.’
27:00 ‘Die merkprincipes (van Hak) zijn voor iedereen, voor jong en oud relevant.’
28:00 ‘De grote uitdaging is uiteindelijk schaalbaarheid.’
28:50 ‘We zeggen bij Hak, “zo snel als het kan en zo langzaam als nodig”.’
29:00 ‘Hak is er niet alleen voor de havermelkelite. Dat betekent dat biologisch voor iedereen toegankelijk moet zijn.’
30:30 ‘Campagnes die op een leuke en verleidelijke manier uitleggen wat de voordelen van biologisch zijn, zijn superbelangrijk maar zijn zéker niet de enige oplossing.’
30:40 ‘We hebben het hier niet over gedragsverandering alleen. We hebben het hier over systeemverandering.’
31:10 ‘We zouden met andere partijen kunnen kijken welke categorieën nou makkelijk zijn om te zetten naar biologisch dan anderen. En dan afspreken dat we die categorieën standaard biologisch maken. (…) Dan creëer je een level playing field en dat is heel belangrijk.’
32:10 ‘Het zou heel mooi zijn als de overheid de btw afhaalt van alles wat biologisch is.’
34:00 ‘Ik vind het eigenlijk helemaal niet belangrijk dat mensen weten dat Hak een impactmerk is.’
35:40 ‘Deze week brengen wij onze Hak Fresh salades met gegrilde groenten op de markt bij Picnic.’
Terugkijken 2022
CMO Studio #1 - 2022: Brenda Smith (A.S. Watson): ‘Het rommelige is onderdeel van ons merk’
CMO Studio #2: Els Dijkhuizen (Heineken): ‘Birra Moretti was grotere introductie dan Heineken 0.0’
CMO Studio #3: Evita Stoop (IBM): Met technologie alleen creëer je geen oplossingen’
CMO Studio #6: Marc Rondagh (Eredivisie): ‘We willen allemaal dat we Europees excelleren’
CMO Studio #9: Erwin Dito (McDonald’s global): ‘Het kan verdomde eng zijn om creatief te zijn’
CMO Studio #10: Nadia de Waal (Justdiggit): ‘Misschien moet Cannes niet elk jaar’
CMO Studio #11: Charelle Akihary (Heijmans): ‘Met alleen maar polderen, gebeurt er niks’
CMO Studio #12: Katja Stello (Wereldhave): ‘De relevantie van winkelcentra is veranderd’
CMO Studio #13: Annemarie de Munnik (Lego Benelux): ‘‘Bij speelgoed is het product altijd de hero’
CMO Studio #14: Charlotte Zelders (ANWB): ‘Verjongen is voor ANWB nu superbelangrijk’
CMO Studio #15: Eelco Keune (Keune): ‘We willen de beste zijn, niet per se de grootste’
CMO Studio #16: Albert Spijkman (Achmea): ‘We willen groeien in dingen die we voor klanten doen’
CMO Studio #17: Judith Franssen (Randstad): ‘‘Jongere doelgroepen willen vaak alleen projecten doen’
CMO Studio #18: Cees Hannema (Omoda): ‘Snelle levering is een hygiënefactor’
Terugkijken 2021
CMO Studio #1: Pieter Smeets (ASN Bank): ‘Duurzaam moet niet te moeilijk zijn'
CMO Studio #2: Merijn Everaarts (Dopper): ‘Groei is een superslecht model’
CMO Studio #3: Frans Leenaars (TUI): ‘Sinds de persco van 11 mei is de deksel eraf'
CMO Studio #5: David Verschoor (Hartstichting): ‘De traan is totaal niet meer onderscheidend’
CMO Studio #6: Greo Belgers (Triodos): ‘We werden als elitair gezien’
CMO Studio #10: Corné Hoogendoorn (Corendon): ‘Wij voorspellen wat iemands volgende vakantie wordt’
CMO Studio #11: Dorkas Koenen (Rabobank): ‘Marketeers moeten littekens oplopen’
CMO Studio #13: Patrick Kuijsters (Volksbank): 'Onze merkstrategie creëert veel samenhang'
CMO Studio #15: Andy Mosmans (Unknown Group): ‘Wij helpen oprichters hun roeping te realiseren’
CMO Studio #16: Rosella Passier (KNVB): 'Het magische oranjegevoel moet weer tot leven komen'
CMO Studio #17: Maryam Boonstra: 'We gaan niet mee in het prijsgevecht’
CMO Day
CMO Studio is dé contentserie voor de CMO Community van Adformatie. Onder de vlag van CMO Community organiseren we verschillende live events, waaronder ook de CMO Day, die vorig jaar plaatsvond in Capital C in Amsterdam. Dit jaar vindt CMO Day plaats op 11 mei 2023. (Alleen op uitnodiging.)