Johan Derksen vertrekt. 'Ik kap', zei hij in Vandaag Inside. Hij weigert excuses te maken voor zijn uitspraken over een bewusteloze vrouw die hij in de jaren '70 eerst wel, en later weer niet met een kaars had gepenetreerd.
Talpa eist nu excuses van Derksen, die geen idee heeft tegen wie hij zich moet verontschuldigen. 'Ik neem het voor mijn rekening, maar aan wie moet ik nou mijn excuses aanbieden?'
Bij een vertrek sleurt Derksen in zijn val hoogstwaarschijnlijk het tv-programma met zich mee. Wilfred Genee liet al weten dat ze 'dan maar allemaal moeten stoppen'.
Het Akwasi-scenario
Nu is het niet de eerste keer dat Derksen dreigt op te stappen. Toen hij twee jaar geleden een zwartepiet-grap maakte over Akwasi speelde zich eenzelfde scenario af. Ook toen weigerde hij excuses te maken, verweet hij John de Mol opportunisme en schreef hij er klaar mee te zijn. 'Ik heb geen idee of u mij ooit nog terugziet in Veronica Inside, maar een mooier afscheid dan de stekker eruit te trekken na een kijkcijferrecord van 1,7 miljoen bestaat niet.'
Ook dit keer is er een scenario denkbaar dat Vandaag Inside verder gaat. Derksen hield zelf een muizengaatje open met zijn uitspraak: 'Ik neem alle schuld op me. Het was de verkeerde toon en het verkeerde verhaal'. Hij nam daarmee al afstand van zijn actie, waardoor de discussie over excuses bijna semantisch van aard wordt. Twee kniebuiginkjes verder van Derksen en het tv-programma kan weer door.
Maar de sponsors en adverteerders dan? Hoewel in de uitzending van gisteren geen reclame te zien was, hebben relatief weinig merken aangekondigd Vandaag Inside te cancellen.VodafoneZiggo en Lidl keuren de uitspraken van Johan Derksen af, maar lieten Adformatie weten onderdeel te zijn van pakketten waarbij ze nu eenmaal rond Vandaag Inside adverteren. Ze voelen zich ook niet verantwoordelijk voor wat er in programma's gedaan of gezegd wordt.'
Sponsors trekken stekker eruit
Onder de sponsors is er meer beweging. Fietsenmerk Stella maakte donderdag als eerste hoofdsponsor bekend zijn handen van het tv-programma af te trekken.
Interessant is de positie van Toto, inmiddels zo'n twaalf jaar een belangrijke sponsor van het programma. Na de uitspraken van Derksen over Akwasi liet het nog weten niet verantwoordelijk te zijn voor de inhoud van het programma. Het keurde de grap van Derksen weliswaar af, maakte dat kenbaar aan Talpa, maar liet het daarbij.
Dit keer is dat anders, Toto schrijft dat het ‘nadrukkelijk afstand’ neemt van de verklaringen van Derksen ‘die voor slachtoffers van seksueel geweld uiterst kwetsend en neerbuigend zijn'. Ook laat het weten dat er een grens bereikt is en het zich niet langer met het programma kan verenigen.
Toch laat het - net als Derksen zelf - een muizengaatje open om terug te kunnen keren. Toto schrijft: 'We kunnen daarom niet anders dan de jarenlange samenwerking met Vandaag Inside voor nu per direct stop te zetten.'
Met dat woordje 'nu' laat Toto de mogelijkheid open om terug te kunnen keren zodra Derksen schuld en excuses heeft uitgesproken en de gemoederen weer bedaard zijn.
Belang bij voortzetting
Het is ook logisch dat Toto de deur niet helemaal dichtgooit, want het heeft veel belang bij een voortzetting van de relatie met Vandaag Inside. De sponsoring was niet alleen langdurig en profijtelijk, maar werd ook steeds inniger, vooral het afgelopen anderhalf jaar.
Dit leidde tot intensieve vormen van samenwerking. Zo deed de studio van VI dienst als het decor van Toto’s lente-campagne, en kregen de Toto-voetbalvoorspellingen een plaats in het tv-programma, evenals de kroon van Koning Toto, voor het eerst gewonnen door … Johan Derksen. In de huidige commercial van Koning Toto zingt Wilfred Genee, de presentator van Vandaag Inside, een hoofdrol.
Ruim twee weken geleden wonnen Toto en Vandaag Inside voor dit alles een SponsoRing. De jury constateerde dat Toto zich als merk opnieuw heeft uitgevonden, en daarbij veel te danken heeft aan de sponsoring van het tv-programma.
Die bleek opvallend genoeg, na de merkcampagnes, de belangrijkste groeidrijver van de merk-kpi’s én is een belangrijke motor achter de omzetgroei, aldus de jury. ‘Met een ROI die ruim twee keer hoger lag dan de performance marketing, betaalt de sponsoring zich duidelijk uit in spelgedrag.’
Wrijving en glans
De jury besluit zijn rapport met woorden dat ‘in afgelopen roerige tijden zijn de grenzen opgezocht en is vastgehouden aan de samenwerking. Ook hier blijkt maar weer dat wrijving glans geeft’.
Het heeft Toto getransformeerd van een stoffig oud merk tot een modern merk, constateert de jury, die concludeert: ‘VI en Toto zijn inmiddels onlosmakelijk met elkaar verbonden’.
Zeventien dagen later is daar niets van over. De vraag is voor hoelang.