Hoe brengt De Buurtboer haar merkverhaal sterk over de bühne?

Lees hoe De Buurtboer (leverancier van duurzame kantoor lunches) haar nieuwe merkverhaal vertaalt naar een succesvolle marketingstrategie.

De rebranding van De Buurtboer

Al jarenlang staat De Buurtboer bekend als een vertrouwde naam in de wereld van bedrijfscatering. Opgericht door Nikki Wiesman en Caroline van der Lande, is het bedrijf bekend van het leveren van verse en lokale producten aan kantoren in Nederland. Veranderingen, zoals de impact van Covid en het daaruit voortkomende hybride werken zorgden ervoor dat we bij De Buurtboer opnieuw moesten bepalen wie we zijn. Er werd afscheid genomen van de vertrouwde haan als logo en na een intensief en leerzaam rebranding traject is De Buurtboer tot een meer eigentijds uiterlijk gekomen met een vernieuwd logo en huisstijl. Maar hoe vertaal je een merkstrategie door naar je marketing strategie? In dit stuk leggen wij graag uit hoe wij dit bij De Buurtboer hebben aangepakt.

Hoe hebben wij ons digitale fundament gelegd?

Elk huis begint met een fundament. Na onze rebranding moest ons digitale fundament worden gelegd. Ons belangrijkste doel was het neerzetten van een goed converterende website.

Om het merkverhaal te vertalen in conversie hebben wij de volgende stappen doorlopen:

  • Na uitgebreid gesproken te hebben over onze missie, waarden en doelgroepen hebben wij gekeken naar welke content behouden moest worden, rekening houdend met traffic metrics en relevantie. Deze content is (SEO optimized) overgezet naar onze nieuwe website.
  • SEO is een belangrijk onderwerp bij een rebranding. Het is cruciaal om tenminste dezelfde vindbaarheid te behouden als die je voorheen had en geen dip in je SEO-resultaten te krijgen. In nauwe samenwerking met onze SEO consultant is gekeken welke content voor ons van belang was om een daling te minimaliseren. Hiernaast is ook relevante nieuwe content gecreëerd, rekening houdend met waar onze doelgroep naar op zoek was.
  • Een uitdaging was het opschonen van onze tracking legacy. Hier is de kam doorheen gegaan om te komen tot een schone lei. Hiernaast was ons doel om onze data te centraliseren in 1 overzichtelijke en gebruiksvriendelijke CRM (lees: Hubspot). 
  • Misschien wel het minst leuke aan een dergelijk traject, maar wel belangrijk. Copy en beeld van de oude website moest worden overgezet naar de nieuwe site. Het biedt wel de kans om een grondige schoonmaak te houden, past de content nog wel bij onze waarden? Gelukkig heeft onze web partner een gebruiksvriendelijk platform voor ons gebouwd, zodat dit met gemak kon.
  • Ten slotte hebben we zaken als site speed, tracking en alle andere functionaliteiten zo goed als mogelijk getest. Wat we hebben geleerd is dat je hier nooit klaar mee bent en dat dit een continu proces is.  

Nu het fundament er lag, konden we verder gaan met bouwen. 

Stap 2 was het bedenken en creëren van onze marketing strategie. Dit hebben wij als volgt gedaan:

  • Onze strategie is gericht op inbound marketing. Wij gebruiken de Hubspot Flywheel methode voor onze klanten en prospects. Dat houdt in dat we content produceren(blogs, social posts, ads, emails etc) die relevant zijn voor de fase waarin de ontvanger zich bevindt. Dit kan gericht zijn op het creëren van awareness, op het verhogen van conversie of op het minimaliseren van churn.
  • Door continu te testen met onze touchpoints (plaatsing op ons platform, copy, opvolging door sales) proberen wij stap voor stap te komen tot de ultieme customer experience.

Van meer thuiswerken na de Corona Periode tot gestegen inkoopprijzen en van vertragingen in de logistieke keten tot schommelingen in de economie, er is in onze markt in de afgelopen jaren veel veranderd. Hierdoor is het voeren van een duidelijke strategie, goede vindbaarheid en het hebben van een kraakheldere propositie belangrijker dan ooit. 

Onze fundament is gelegd en dit is pas het begin! 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →