G-Star Raw en de monniken bekend van het biermerk La Trappe zijn een samenwerking gestart. Het Nederlandse modemerk heeft voor de monniken van de brouwerij duurzame denim habijten ontwikkeld. Volgens beide merken wordt de samenwerking niet alleen gevoed wordt door een gezamenlijke liefde voor vakmanschap, maar vooral ook door de verantwoordelijkheid die beide bedrijven voelen op het gebied van duurzaamheid.
The Family Amsterdam was verantwoordelijk voor het concept en productie.
Duurzaam denim
Het denimmerk legt uit dat er voor het monniken habijt een zogenoemde Cradle to Cradle Gold Certified denim-stof is gebruikt welke 100% biologisch katoen bevat en geverfd is zonder gebruik te maken van schadelijke chemicaliën. Daarnaast zou de stof gewassen zijn door water te hergebruiken zonder een druppel water te verspillen.
Beide merken stellen dat de circulaire aanpak past bij zowel de filosofie van de monniken, het trappistenbier als bij die van G-Star.
Ontwerp van het habijt
Volgens La Trappe is het patroon van het habijt, dat teruggevonden is in een handgeschreven boek waarin het 80 jaar geleden werd vastgelegd, al eeuwenoud. De brouwerij laat daarnaast weten dat het ontwerp met de kap, refereert naar de Bossche School waarbij rigide verhoudingen en maatvoering de belangrijkste uitgangspunten zijn.
G-Star geeft ook aan dat het Scapulier, het deel dat over de pij gedragen wordt om de pij te beschermen bij de handenarbeid, is uitgevoerd in een diepblauwe Kir Denim O. Dit wordt bijeengehouden door een leren riem die een monnikenleven lang mee zou gaan.
Video van de samenwerking
Boodschap en respect
Broeder Isaac, Prior van O.L.V. van Koningshoeven en directeur van La Trappe Trappist, vertelt dat de nieuwe habijten, wat de brouwerij betreft, staan voor respect voor de planeet en de mensen die erop leven. ‘Dat sluit volledig aan bij onze monastieke levensinvulling, waarbij goed doen voor mens en aarde centraal staat.
Gwenda van Vliet, cmo bij G-Star RAW, voegt daaraan toe dat ze bij het denimmerk houden van onverwachte en opvallende samenwerkingen. ‘Zeker als we daarmee een mooie boodschap kunnen uitdragen. Het duurzame denim habijt symboliseert dat precies.’
Beide merken spreken over de samenwerking als 'een onverwachts duurzaam verhaal.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!