Eind januari organiseerde Probo, samen met Nowmads, een inspirerende Retail Tour naar Barcelona met als doel het ontdekken van de nieuwste trends in retail, reclame en print. Er werd een bezoek gebracht aan de grootste digitale reclamebeurs ter wereld en aan verschillende conceptstores. Lees hier de highlights van de Retail Tour en hoe jij de nieuwste trends kan gebruiken voor jouw eigen business.
Trend 1: Grote rol voor personalisatie
De reis omvatte een bezoek aan de Integrated Systems Europe (ISE) beurs, waar de nieuwste ontwikkelingen in audiovisuele communicatie en digital signage werd gepresenteerd. Van interactieve ledschermen tot geavanceerde projectietechnieken, de deelnemers werden geconfronteerd met de indrukwekkende mogelijkheden van 'connected print'. Zo hebben we onder andere gezien dat (pr)interieuraankleding en personalisatie een grote rol spelen bij het creëren van unieke belevingen, zoals het creëren van zones en de juiste journey in een winkel.
Trend 2: Unieke merkbeleving door print
De Retail Tour op de fiets leidde langs diverse conceptstores zoals Lego, Lynk & Co en Nike. Hier werd duidelijk dat de huidige retail draait om memorabele ervaringen, moeiteloos winkelen en duurzame alternatieven. Deze winkels lieten zien hoe print een cruciale rol speelt in het creëren van een unieke merkbeleving in de winkel, vaak in combinatie met lange termijn interieuroplossingen in print en korte termijn LED-oplossingen.
Trend 3: Remarkable retail: maak mensen fan
Consumenten verlangen naar meer dan alleen producten – ze zoeken betekenisvolle ervaringen. Merken die zich richten op het creëren van gedenkwaardige momenten, bouwen communities op, op basis van interesses, zowel online als offline. Print speelt hierin een essentiële rol. Vooral in het vormgeven van een unieke gepersonaliseerde winkelervaring en het ondersteunen van merkbelevingen. Denk hierbij aan wandbekleding, (pr)interieur of het combineren van verschillende materialen en daarmee 3D creëren. Waarbij de winkel op elke plek een andere beleving kan bieden en lokaal kan inspringen op ‘momenten’. Is je merkbeleving zo goed dat het massaal gedeeld wordt, dan maak je mensen fan!
Trend 4: Frictionless shopping
Frictionless shopping verwijst naar het creëren van een winkelervaring waarbij klanten zo min mogelijk hinder of obstakels ervaren tijdens het doen van een aankoop. Printprofessionals, zoals reclamebureaus, kunnen hierin faciliteren door bewegwijzering en displays te ontwerpen die de consumenten naadloos door de winkel leiden. Van het betreden van de winkel, tot aan de uiteindelijke aankoop. Door personalisatie opties te bieden (middels een API-koppeling) in merchandise zorg je voor een unieke winkelervaring.
Trend 5: Duurzaamheid is onmisbaar
Ondanks de positieve kracht van print en communicatie in het algemeen, heeft de sector een grote impact op het milieu. We geloven de communicatiekracht voor mensen en merken te kunnen versterken terwijl we de footprint verlagen.
Naarmate het milieubewustzijn groeit, voelen consumenten zich steeds meer aangetrokken tot merken die duurzaamheid prioriteit geven. Van milieuvriendelijke materialen tot circulaire ontwerppraktijken, retailers vinden allerlei innovatieve manieren om hun ecologische voetafdruk te verkleinen. Zo zagen we dat Nike haar klanten kleding retour laat brengen om te repareren of te recyclen. In hun interieur zien we dat gerecyclede kleding in instore presentatiemateriaal terugkomt.
Zo blijft het materiaal in dezelfde industrie gerecycled en hergebruikt worden (close loop) en verlaagt het merk zijn footprint. Toch zien we dat merken de mogelijkheden van circulaire prints vaak nog niet kennen. Hier ligt voor jou, als reclamebureau, een kans om brandowners te vertellen over duurzame oplossingen in je concept, zoals Sign Again. Sign Again biedt onder andere oplossingen in wandbekleding, tegels, promotionele vloeren en presentatie van branding of producten. In dit artikel lees je er alles over.
Trend 6: Balans tussen print & LED
De ISE-beurs verraste enorm door de sterke balans tussen print & led. Waar je vier jaar geleden werd overspoeld door de vele LED schermen, is er inmiddels een goede balans gevonden tussen beide. Print biedt langdurige communicatie en merkbeleving, terwijl LED-schermen actualiteit en diepgang toevoegen, maar simpelweg ook de aandacht trekken. Deze combinatie biedt een rijke en gevarieerde klantbeleving. Door het gebruik van camerasystemen kun je de journey van de consument nog persoonlijker maken.
Deze Retail Tour was een kans om te zien hoe de nieuwste retailtrends kunnen worden vertaald naar praktische toepassingen in de printindustrie. Met deze inzichten hopen wij dat je jouw klanten kunnen verrassen met relevante concepten en ideeën, je bedrijf verder kunt versterken en dat je blijft innoveren in een snel veranderende markt!
Nieuwsgierig geworden naar Probo? Maak een gratis account aan op probo.nl/gratis-account of scan de QR-code. Al meer dan 4.000 reclamebureaus gingen je voor!
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!