Het zoveel jaarlijkse trendhoppen is alweer een tijdje aan de gang. Na de “we moeten iets met social media” of “we moeten iets met Clubhouse” is het nu de beurt aan NFT’s, crypto, blockchain en Web3. Logisch natuurlijk, want waar consumenten bewegen móeten merken meebewegen. De grote valstrik hier is natuurlijk dat marketeers schreeuwen dat er nu ingestapt moet worden en het doen om als early adopter te worden gezien. In snelheid en opportunisme gaat veel authenticiteit verloren. Terwijl het, voor de lange termijn, van belang is om brand safety voorop te stellen.
Kortom, we willen jullie beschermen tegen jezelf. Marketeers lopen vaak over van enthousiasme om mee te lopen met de consument, want daar zit realtime waarde. En als je de ongekende mogelijkheden van Web3 op je in laat werken, zie je overal kansen. Mooi, maar moeilijk.
Wat moet dan je aanpak zijn? Om te beginnen moet het vooral niet over geld gaan. Maar over het creëren van waarde voor je volger, fan, consument. Welke utility kan je meegeven aan mensen die dicht bij jouw merk staan? Welke voordelen zitten er voor hen in die ook nog eens bijdragen aan het bouwen van je eigen merk. Bedenk een toepassing boordevol toegevoegde waarde in relatie tot je merk. Gaat het om loyaliteit? Om exclusieve voordelen? Kan je samen met jouw community nieuwe producten ontwikkelen? NFT’s stellen je in staat om veel makkelijk eigenaarschap toe te kennen of te delen. En dan niet enkel eigenaarschap van een plaatje. Het kan veel meer worden dan dat. En het leuke is dat creativiteit vaak leidend is binnen communities, het is vaak de belangrijkste driver.
Wij zijn zelf ook opportunistisch begonnen binnen de wereld van sport en merken. We hebben het label Momentible opgestart, waar je digitale memorabilia vindt. Bijvoorbeeld artistieke weergaves van het wereldrecord op de marathon van Eliud Kipchoge. Of de Europacup 1 winst van PSV in 1988. En meerdere etappewinsten van Wout van Aert in de Tour de France van afgelopen zomer. Digitale momentopnames van een prestatie. Die zijn de evenknie van een ingelijst en gesigneerd shirt. Of een handtekeningenkaart, of een gesigneerde bidon. Nieuwe generaties sportfans hechten meer en meer waarde aan digitaal eigenaarschap van unieke sport relikwieën. We zien het steeds vaker terug in de gamingwereld, waar jonge consumenten (veel) geld uitgeven aan in-game items waardoor ze beter worden in het spel of er beter uit zien.
Ondertussen zijn wij overtuigd geraakt van de veelheid aan mogelijke toepassingen van digitaal eigenaarschap via non-fungible tokens. Decentraliteit, loyaliteit, gezamenlijk eigenaarschap, exclusiviteit en het bouwen van jouw digitale ik, jezelf uiten in de digitale wereld. Dat is een groot onderdeel van de redenen waarom adidas, Nike en PUMA al volop aanwezig zijn in dit landschap. De snelste manier om jouw eigen stijl te laten zien is via kleding. Of in dit geval digital wearables tonen in de Metaverse of deel uitmaken van exclusieve communities die beloond worden voor loyaliteit en continu aandacht krijgen van het merk.
De gedachtesprong lijkt op dit moment nog heel groot, maar wanneer je je verdiept zie je meer en meer mogelijkheden, toepassingen en kansen. Daarom is het van onschatbaar belang dat je zelf je eigen strategie, snelheid en stappen bepaalt. Niet enkel de markt, de concurrentie of aanbieders van crypto munten, digitale kunstwerken of gaming concepten. Laat je aan de hand meenemen, ontdek de kansen en vertaal het naar je eigen merk om toegevoegde waarde te creëren voor jouw achterban of consument. Dan volgt de waarde die voor jou interessant is vanzelf.
Wil je meer weten over de toepassing van NFT’s, Web3 of blockchain technologie binnen marketing? Kom eens op de (digitale) koffie bij ons, of wij komen bij jou. Wil je specifiek meer weten over de combinatie met sport? Schrijf je in voor onze weekly digest van Sportnode.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!