Een merk bouwen in deze digitale tijd is een uitdaging, weet Ingmar de Lange maar al te goed. Als oprichter van Mountview, een bureau voor merkstrategie, en docent aan onder meer Nyenrode schreef hij er blogs over, die hij vervolgens ombouwde tot een boek. ‘Sterk Digitaal Merk’ moet digitale merkbouwers praktische handvaten bieden.
‘Digitale innovaties zijn fascinerend’, verklaart de auteur zijn drive om een boek te schrijven. ‘Enerzijds leek het bouwen van een merk een tijdlang zonde van het geld, want digitale marketing draaide om kliks en data. Anderzijds leek de wijze waarop nieuwe, digitale merken werden gebouwd fundamenteel te verschillen.’ De Lange verwijst naar Zoom, de razend populaire videobelsoftware die een enorme organische groei doormaakte. En naar Tesla, dat een automerk bouwt zonder reclame te gebruiken.’ Maar, zegt De Lange ook, die digitale disruptors ontdekten ook dat de klassieke merkwetten weerbarstiger zijn dan gedacht.
Van blogs naar boek
Het idee voor een boek ontstond al een tijd terug, vertelt De Lange. ‘Er zijn grote claims gedaan over marketing in de digitale tijd, bijvoorbeeld dat merken niet meer belangrijk zijn. Ik schreef blogs om al die claims en ontwikkelingen in perspectief te zetten en kwam op het idee om die blogs te bundelen tot een boek om vakgenoten te helpen.’ Maar blogs ombouwen tot een boekvorm kostte meer tijd dan verwacht. ‘Het ordenen was erg lastig. Ik heb veel aan de blogs veranderd en veel content toegevoegd, ook om zo actueel mogelijk te zijn. Uiteindelijk heb ik 2,5 jaar aan het boek gewerkt en heb ik mij de afgelopen maanden echt opgesloten om het af te maken.’
Vragen beantwoord
Het resultaat is een 336 pagina’s tellend boek dat De Lange zijn ‘Magnus Opus’ noemt. In bijna hoofdstukken geeft De Lange antwoord op veel vragen rondom het bouwen van een merk. Bijvoorbeeld hoe ver je ‘moet’ gaan in performance marketing, in hoeverre techreuzen als Google en Amazon een bedreiging zijn voor merken en wat polarisatie en kunstmatige intelligentie met je merk (kunnen) doen. De hoofdstukken zijn als het ware als blogs te lezen, zodat de lezer het boek niet per se van A tot Z hoeft door te nemen. De Lange sluit elk hoofdstuk af met praktische actiepunten.
Externe bronnen
Het boek draait niet alleen om inzichten van De Lange, een bekend docent, spreker en merkstrateeg. De auteur verwijst naar honderden externe bronnen, van wetenschappelijke papers en een Wikipedia-pagina over NFT’s tot Adformatie-artikelen over de metaverse. Een traditionele, ellenlange bronnenlijst achterin het boek ontbreekt. In plaats daarvan treft de lezer een qr-code aan die verwijst naar een digitale versie. ‘Niemand gaat url’s uit een boek overtypen, terwijl je via de qr-code direct een overzicht hebt van alle bronnen die je direct kunt aanklikken.'
Ook schenkt ‘Sterk Digitaal Merk’ aandacht aan 53 modellen over merkbouwen, van positioneren en storytelling tot gedragsbeïnvloeding en budgettering. De Lange: ‘Die modellen zijn van bekende en minder bekende auteurs, door mij verzameld, vertaald en vormgegeven. Het is namelijk super makkelijk om beweringen te doen over eigentijds merkbouwen en ook ik roep dingen, maar ik wil die wel kunnen onderbouwen met onderzoeken, het liefst zo simpel en no-nonsense mogelijk.’
Positiviteit
‘Sterk Digitaal Merk’ is sinds begin oktober als hardcover te koop in Nederland voor 37 euro. De Lange spreekt vol trots over een release vol ‘hartverwarmende reacties.’ Het boek staat al even in de top twintig van Managementboek.nl en is genomineerd voor de PIM Marketing Literatuurprijs 2022. ‘Na het mailen van de definitieve boektekst val je even in een gat, dan hoeft er niets meer. Nu het boek te koop is en ik allemaal foto’s krijg van mensen die het boek lezen, geeft dat enorm veel positiviteit.’