Albert Heijn zet volgende stap met Zelf Service Display

AH Retail Media Services, de retailmedia-tak van Albert Heijn, heeft de volgende stap gezet in zelf service adverteren.

AH Retail Media Services, de retailmedia-tak van Albert Heijn, heeft de volgende stap gezet in zelf service adverteren. Sinds november zijn de eerste partijen live met hun Zelf Service Display advertenties op AH.nl en in de AH App. Komende periode kunnen ook andere mediabureaus en adverteerders live met AH Zelf Service Display.

Mediabureau dentsu test als eerste mediabureau voor merken Heineken, Mora en Heinz sinds begin november de display functionaliteit binnen het AH Zelf Service Platform (ZSP). Ook de eerste directe adverteerder Arla is gestart met Zelf Service Display. De feedback van dentsu en Arla wordt verwerkt in de Zelf Service tech van Albert Heijn, waardoor alle mediabureaus en adverteerders met een geoptimaliseerde versie van ZSP Display aan de slag kunnen.

Ruud de Langen, CGO dentsu: “Bij dentsu is retailmedia een belangrijk speerpunt. De samenwerking tussen retailers, merken en hun bureaus is cruciaal voor effectieve campagne voering. Wij zijn als dentsu dus blij met deze primeur om als eerste met een belangrijke partner als AH Retail Media Services het Zelf Service Platform in gebruik te hebben genomen.”

Met het ZSP kunnen adverteerders zelf campagnes op AH.nl en in de App inboeken, real-time monitoren en optimaliseren. Ook kunnen adverteerders gebruik maken van het Customer Data Platform, waarmee display campagnes middels first party on- en offline aankoopdata getarget kunnen worden op specifieke doelgroepen. Daarmee worden de campagnes nog relevanter voor de consument.

Een volgende stap na Sponsored Products

Twee jaar geleden startte Albert Heijn al met de Zelf Service Sponsored Product campagnes. Inmiddels wordt Sponsored Products door meer dan 150 adverteerders actief ingezet bij Albert Heijn. In januari 2024 gaat de nieuwe User Interface van Sponsored Products live, waarmee het gebruiksgemak en de inzichtelijkheid in campagne performance verbetert.
Bas Komen, Director Media & Performance bij AH Retail Media Services: “De feedback van onze adverteerders over ons Zelf Service Platform is heel belangrijk. Zo kunnen we blijven optimaliseren, en weten we of we bezig zijn met het juiste. De verbeterde gebruiksomgeving voor Sponsored Products is daar een voorbeeld van.” Ook voor Zelf Service Display worden deze learnings toegepast.

Retailmedia in de mediamix

Het plan is om ook andere retailmedia middelen toe te voegen aan de Zelf Service omgeving. De ontwikkeling van het ZSP is een volgende stap om merken optimaal gebruik te laten maken van de kansen die retailmedia biedt. Door het grote bereik, de meetbaarheid van campagnes en de full marketingfunnel campagnemogelijkheden krijgt retail media een toenemende rol in de mediamix.

Bas Komen: “Mediabureaus en adverteerders hebben een toenemende behoefte om zelf de touwtjes in handen te hebben als het gaat om de media inzet.” Ons Zelf Service Platform voorziet in deze wens. Uiteraard blijft het ook mogelijk om rechtstreeks campagnes af te stemmen. Die keuze is volledig aan de adverteerder.”

Unieke inzichten voor relevant bereik

De aandacht voor retailmedia neemt toe. De first party data en de mogelijkheid om te activeren rond het beslissingsmoment dragen bij aan de interesse voor retailmedia.

Komen: “De kwaliteit én kwantiteit van onze data maken het mogelijk om aankoopgedrag te begrijpen en specifieke doelgroepen voor een campagne samen te stellen. Display campagnes kunnen daardoor worden afgestemd op de doelgroep.”

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →