Een kwart van de bedrijven is goed voorbereid om te slagen in een digitale post-corona-economie, zo blijkt uit onderzoek van Adobe en de London School of Economics (LSE). Die onderzoeksbevindingen komen voort uit eerste inzichten van 300 CIO's in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Duitsland, diepte-interviews met zakelijke beslissers in Europa en de langlopende MKB-managementervaring van de LSE. Uiteindelijk laat het onderzoek zien hoe drie geïdentificeerde bedrijfstypes – Thrivers, Hiders en Survivors – de digitale transformatie en technologie-investeringen tijdens COVID-19 benaderen. Maar wat houden deze drie types in?
- Thrivers (25% van de merken)
Deze groep vertegenwoordigt de meest succesvolle categorie. Door het verhogen van hun digitale investeringen tijdens de pandemie, het wijzigen van organisatiestructuren en het aanpassen van bedrijfsstructuren, meldden ze een stijging van productiviteit onder hun werknemers; - Hiders (40% van de merken)
Verlaagden hun uitgaven aan technologie en innovatie tijdens 2020, maar handhaafden voldoende investeringen om op korte termijn concurrerend te blijven, waardoor ze in een 'status quo'-positie terecht kwamen; - Survivors (35% van de merken)
Redden zich met het absolute minimum en bezuinigden het meest drastisch als reactie op de pandemie. Hun leiderschap is het meest voorzichtig en zij hebben een beperkte directe betrokkenheid bij de dagelijkse bedrijfsactiviteiten en interactie met klanten.
Leiderschap belangrijkste barrière voor succes tijdens pandemie
Van de ondervraagde bedrijven zag meer dan de helft (55%) besluitvorming door het senior management en een gebrek aan digitale strategie als hun grootste obstakels voor digitale transformatie tijdens de pandemie. Dit werd gevolgd door toenemende bezorgdheid over cybersecurity (45%) en zorgen over de complexiteit en compatibiliteit van legacy-systemen (40%). Op de vraag wat de grootste drijfveer voor digitale transformatie was, antwoordde 90 procent dat de cloud de belangrijkste motivatie was.
Eigenschappen voor leiders in de New Era of Experience
Door de belangrijkste digitaliseringstrends en managementaanpak van bedrijven tijdens de pandemie in kaart te brengen, kwamen uit het onderzoek ook de gedeelde kenmerken van leiders binnen Thriver-merken. Deze eigenschappen kunnen uiteindelijk als blauwdruk dienen voor de bedrijven die op dit moment in overlevingsstand staan, juist om weer op te bloeien wanneer de samenleving weer open gaat.
Leiders van Thriver-merken zijn vaak hands-on en staan open voor verandering. De New Era vereist een nieuw soort leiderschap dat verantwoordelijkheid aflegt, aanpasbaar is en investeert in innovatie. Een andere belangrijke gemene deler is dat al deze bedrijven een organisatiecultuur hebben gebaseerd op vertrouwen. De relatie tussen werkgever en werknemer is door de New Era getransformeerd, en is gestoeld op vertrouwen en autonomie. Ook is snelle besluitvorming een gedeelde eigenschap van succesvolle leiders. Door real-time samen te werken blijven ze de snelle veranderingen voor en kunnen ze zich blijven aanpassen. Als laatste blijft het belangrijk om voortdurend te blijven leren en ontwikkelen. Bedrijven moeten blijven kijken naar nieuwe manieren om hun mensen zo goed mogelijk in staat te stellen aan de behoeftes van de klant te voldoen.
"De wereld is veranderd en digitaal is voor mensen dé manier geworden om contact te leggen, te werken, te leren en vermaakt te worden", vertelt Alex Azzopardi, Managing Director bij Adobe Nederland. "Zakelijke leiders moeten transparantie, vertrouwen en wendbaarheid omarmen om uit te blinken in deze New Era of Experience waarin digitalisering een absolute voorwaarde is om concurrerend te blijven."
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!