Livestreams op YouTube: de één houdt ervan, de ander heeft er zijn of haar twijfels bij. Toch heeft het veel voordelen voor publishers en merken. Zo wist dierentuin Burgers’ Zoo met hun livestreams en daarbij horende on-demand video’s een groot, internationaal publiek te trekken en steeg de kijktijd op het Legends of Gaming-kanaal gigantisch door de succesvolle gaming-livestream, gesponsord door HP Omen. En vergeet niet de mogelijkheid om via livestreams direct producten te (ver)kopen. Kortom, livestreams zijn dé manier om jouw kanaal én merk een boost te geven: zorg dat je niet achter blijft.
Livestreams op YouTube: breng jouw doelgroep samen
Livestreamen op YouTube kan met YouTube Live. Hiermee brengen brands en publishers hun doelgroep in realtime samen. En dit doet wat voor jouw kanaal. Denk aan: het verkopen van jouw producten middels YouTube Shopping, nóg meer verbinding met je publiek en vergeet de (wellicht) belangrijkste niet: een livestream geeft een gigantische push in views en kijktijd op jouw kanaal. Voorbeelden van livestreams zijn persconferenties over actueel nieuws of game-competities. Maar daar houdt het niet op. Ook de realtime hoorzitting van Johnny Depp en Amber Heard of het documenteren van een storm in Texas zijn voorbeelden van succesvolle livestreams. Er bestaan dus verschillende soorten en maten en dat biedt nou juist kansen voor jouw merk.
Vier redenen om te livestreamen op YouTube
#1 Meer kijktijd op YouTube
Neemt YouTube een vaste plek in binnen jouw marketingmix? En ben jij een merk of publisher waarbij relevante livestreams mogelijk zijn? Dan is het zonde om het niet te doen! Waarom? Livestreams zorgen voor zo’n 40-800% stijging in kijktijd op het platform. Dit heeft uiteraard ook te maken met de lengte van de livestreams. Livestreams zijn over het algemeen veel langer dan je reguliere content. Ze kunnen wel uren duren. Dit zorgt ervoor dat de gemiddelde kijktijd op jouw kanaal flink stijgt. En het YouTube-algoritme is dol op kijktijd. Kijktijd is nog steeds de belangrijkste YouTube-metric, dus deze invloed sijpelt door naar de rest van de funnel (CTR, views, kijkersretentie etc.).
Gedurende de week, bleef de watch time stijgen door het live event.
#2 Een push voor nieuw publiek
Zoals eerder genoemd, genereren livestreams extra kijktijd. En dit heeft invloed op hoe vaak jouw kanaal wordt aanbevolen door het YouTube-algoritme. Een kanaal dat veel kijktijd genereert, is een kanaal dat vervolgens meer wordt gepusht bij een breder en dus nieuw publiek. Met een stijging in views op reguliere video’s en hopelijk ook nieuwe abonnees als gevolg.
#3 Meer interactie met je kijkers
Naast kijktijd, is engagement een belangrijke metric voor een kanaal. En laat een livestream nou dé manier zijn om een echte community op te bouwen met jouw publiek. Met de Live Chatfunctie rechts of onder de livestream, kan jij als merk in real time communiceren met jouw kijkers. Denk aan vragen stellen of om meningen vragen middels polls. Deze interacties worden allemaal meegeteld in de engagement op jouw kanaal. De polls zijn alleen zichtbaar tijdens de livestream zelf.
#4 Inspelen op Video Commerce
Een van andere speerpunten van YouTube in het nieuwe jaar is het verder integreren van video, livestreams en commerce: Video Commerce. Dit betekent dat het ook via livestreams gemakkelijker wordt om getoonde producten direct te kopen. Zoals MD van YouTube Shopping, Bridget Dolan het verwoord: “We already have a tremendous amount of shopping content. How we make that shoppable over time is our next foray.” YouTube gaat YouTube Shopping dus prominenter aanwezig maken. Zodra een merk inspeelt op deze nieuwe feature, zal dit voor een extra push op het kanaal zorgen.
Voorbeelden van succesvolle livestreams
NOS
De NOS is een perfect voorbeeld van een publisher die livestreams op YouTube slim heeft ingezet. Zo zorgde het nieuwsmedium er tijdens de COVID-periode voor dat (jonge) kijkers, die onderweg waren, of de persconferentie om een andere reden niet via de televisie konden volgen, toch up-to-date waren over de nieuwe maatregelen. De best presterende (covid) livestream op het YouTube-kanaal trok zo’n 750.000 kijkers. Al deze livestreams zijn samengevoegd in een playlist, die momenteel alleen al meer dan 100.000 views heeft gegenereerd.
FORMULE 1
Een ander voorbeeld van het effectief inzetten van livestreams op YouTube, is het YouTube kanaal van Formule 1. Uiteraard heeft VIAPLAY de rechten om F1 uit te zenden, maar alle extra content wordt gelivestreamd op YouTube. Zo worden er zowel voor- als nabeschouwingen op YouTube uitgezonden, maar daarnaast ook de bekende YouTube-formats als ‘F1 drivers react to’. YouTube is zo een extra distributiemiddel, om een buzz te creëren rondom belangrijke races. Een goede manier om grote evenementen dus onder het juiste en breedste publiek te brengen.
PokerStars
Het bekendste pokermerk ter wereld maakt ook gebruik van de livestream functie op YouTube. Tijdens de lockdowns, onbtrak de mogelijkheid om live poker-events te organiseren. Daarom heeft PokerStars tijdens pandemie veel archiefcontent gelivestreamd (e.d. European Poker Tournaments RETRO ‘16, ‘17’, ‘18 en ‘19). Dit zorgde voor een flinke push in nieuwe abonnees (+15% ten opzichte van de periode waarin ze geen livestreams hadden). Omdat de maatregelen in veel landen zijn verdwenen, kon het pokermerk afgelopen maand weer live-events hosten. Zo begonnen ze in maart met EPT Prague, waar alle belangrijke toernooien zichtbaar waren op het Global, Franse, Spaanse en Braziliaanse PokerStars YouTube-kanaal. Voor het Braziliaanse kanaal zorgden de livestreams bijvoorbeeld voor een stijging van 27% in views, 109% in kijktijd en 65% in abonnees.
HP Omen
In samenwerking met Legends of Gaming (KPN) heeft HP Omen rond de kerstperiode afgelopen jaar, een livestream gehouden met grote influencers. OMEN stond centraal door verschillende OMEN-producten te highlighten, te unboxen en vervolgens weg te geven als werkelijke kerstcadeaus. Drie legends speelden gedurende de stream op OMEN set-ups, om zo het merk verder uit te lichten. Er waren gedurende de hele livestreams cadeaus te winnen. Een reden waarom veel kijkers bleven kijken. Het resultaat? Een bovengemiddeld aantal uren aan kijktijd (12,3% vs. 9% met een lengte van zo’n twee uur!). Naast de stijging in kijktijd, kwamen er meer dan 8.000 reacties op de livestream in de livechat.
Burgers’ Zoo
Burgers’ Zoo gebruikt YouTube Live om belangrijke gebeurtenissen in de dierentuin te delen met het publiek. Geboortes, medische ingrepen, verhuizingen: allemaal onderdeel van het dagelijks leven in de dierentuin. Om uitlopende redenen vinden deze zaken echter vaak achter de schermen plaats, weg van het publiek.
Daarom besloot Burgers’ Zoo de geboorte van een neushoorn en een zeekoe te streamen op YouTube. De streams trokken een geïnteresseerd, internationaal publiek naar het kanaal. De on-demand video's van de geboortes, die daarna online kwamen werden gemiddeld beter bekeken dan andere video's op het kanaal.
Conclusie: livestreamen op YouTube is van toegevoegde waarde voor resultaat
Over het algemeen zorgen livestreams op YouTube dus voor een flinke stijging in views, watch time én impressies. Daarnaast bouw je een echte community op door eens in de zoveel tijd live te gaan. Als het belangrijkste doel van een merk klantloyaliteit is, dan is livestreaming zeker van toegevoegde waarde.
Wil je meer weten over wat livestreaming via YouTube Live kan doen voor jouw merk? Neem dan contact met ons op.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!