De (print) dagbladen – landelijk en regionaal - van onder meer DPG Media, NRC en Mediahuis Nederland worden vooralsnog gewoon dagelijks bezorgd. De kranten zullen hier en daar minder bijlagen tellen dan normaal en minder dik zijn, als gevolg van de coronacrisis. ‘Hier en daar kan het zijn dat er dagbladen iets later bezorgd worden, maar wonderwel lukt het om het systeem draaiende te houden. Alle lof wat dat betreft aan distributeurs en bezorgers’, zegt Willem-Albert Bol namens DPG Media, uitgever van onder meer AD, de Volkskrant, Trouw, Het Parool en vele regionale en lokale kranten. ‘Soms zullen anderen het werk van mensen die ziek zijn geworden of uitgevallen over moeten nemen en dubbel zo hard werken. Maar iedereen zet de schouders eronder.’
Wel Telegraaf, geen Metro
Ook De Telegraaf en de regionale dagbladen van Mediahuis Nederland blijven in print verschijnen. Ook de bezorging van de kranten gaat door, zegt woordvoerder François Engelhart. Dat geldt niet voor Metro. Omdat de NS minder treinen laat rijden en er minder mensen op stations rondlopen, is het voor nu ‘niet rendabel en duurzaam om Metro uit te brengen’. Vanaf komende maandag gaat Metro er in print voor nog onbepaalde tijd tussenuit. Online gaat de krant door.
Engelhart bevestigt dat CEO Rien van Beemen van Mediahuis Nederland een oproep heeft gedaan aan alle collega’s die thuis werken om zich indien mogelijk vast op te geven om de afdeling distributie te ondersteunen, 'mocht dat de komende periode überhaupt in het uiterste geval nodig zijn'.
NRC
‘Onze partners in de distributieketen is er alles aan gelegen om abonnees dagelijks hun papieren krant te blijven bezorgen’, zegt ook commercieel directeur Madelon Fortuin van NRC. ‘Tot dusverre gaat dat goed. Druk en distributie doen er ook van alles aan om kans op besmetting zo klein mogelijk te maken: bij een ploegenwissel in de drukkerij vermijden de teams persoonlijk contact. Sommige drukkerijen zetten de pers zelfs een tijdje stil: pas als de ene ploeg weg is, kan de andere naar binnen. Depothouders zorgen ervoor dat bezorgers zo kort mogelijk in het depot zijn: kranten inladen en wegwezen. Even kletsen doen ze wel weer als dit allemaal voorbij is. En anders via de telefoon. Er worden plastic handschoenen beschikbaar gesteld voor wie dat wil. Het aantal zieke bezorgers neemt wel wat toe, maar vooralsnog hebben we vervanging voor hen.’
Het is natuurlijk onduidelijk hoe de epidemie zich verder zal ontwikkelen en hoe dat dan voor de dagbladsector gaat verlopen. Fortuin: ‘Als er heel veel mensen ziek worden en daardoor bijvoorbeeld een drukkerij moet sluiten, of onvoldoende vervangende bezorgers beschikbaar zijn, moeten we de distributie van de papieren krant aanpassen. Daarvoor liggen de scenario’s klaar, bijvoorbeeld door de zaterdagkrant dunner te maken, waardoor de drukkerij sneller klaar is met drukken en een bezorger meer exemplaren tegelijk mee kan nemen.’
'Grote rol goede nieuwsvoorziening'
Bol zegt dat het in deze tijd belangrijk is dat er goede nieuwsvoorziening blijft en de papieren krant speelt daarin een grote rol. Fortuin onderstreept dat. Volgens beiden moet er ook een compliment gemaakt worden aan de journalisten van de diverse kranten die voor constante nieuwsvoorziening zorgen. Bol: ‘Het kan zijn dat bepaalde bijlages nu ontbreken die minder relevant zijn.’
Fortuin: ‘Wij merken dat juist nu de behoefte aan betrouwbare informatie en goeie uitzoekjounalistiek enorm is. Meer dan ooit is het van belang dat feiten van meningen worden gescheiden. Ook al staat de advertentieomzet logischerwijze flink onder druk, op veel andere vlakken zien we een verdubbeling: het aantal bezoekers op nrc.nl is verdubbeld. De engagement (het aantal leesminuten) is verdubbeld en het aantal nieuwe abonnees dat we krijgen via de site ook. Straatverkoop is overigens geheel gestopt.’
Fortuin wil nog kwijt dat de saamhorigheid groot is. ‘Niet alleen binnen ons bedrijf onderling, ook met onze klanten. Of dat nu de lezers zijn of de adverteerders. We ontvangen talloze enthousiaste mails van lezers aan de (hoofd)redactie. Ze spreken hun waardering uit, werkelijk hartverwarmende reacties krijgen we. Een crisis is een moment van de waarheid voor een relatie. In welke vorm dan ook. Dat geldt dus ook voor een merk en haar klanten.’