Overslaan en naar de inhoud gaan

Tijdens corona vertrouwen we vooral op oude waarden: de overheid en traditionele media

Onderzoek naar De Staat van media Nederland laat zien dat bij driekwart van de Nederlanders is het mediagedrag veranderd tijdens corona.
Traditionele media
© Lightfield studios 123RF
Traditionele media
© Lightfield studios 123RF

Ook zijn we selectiever in ons mediagebruik geworden, volgens we meer nieuws en actualiteitenprogramma’s, en zijn we ook andere bronnen gaan gebruiken.

Dat blijkt uit het onderzoek De Staat van media Nederland van Newcom, dat 2.870 Nederlanders ondervroeg over hun mediagedrag, hun oordeel over de nieuwsselectie, het vertrouwen in media en de behoeften die ze hebben. De belangrijkste conclusies:
 

1. Bij driekwart van de Nederlanders is het mediagedrag veranderd door corona. Bijna de helft (44%) vraagt zich vaker af of een bericht wel klopt
 

Sinds corona


2. Meeste vertrouwen in overheidsinformatie, daarna traditionele media. Sociale media komen er slecht vanaf
 

Vertrouwen informatie


3. Vertrouwen in dagbladen en sociale media daalt flink, behalve onder de eigen gebruikers
 

eigen media vertrouwd

 

4. Vooral nieuws- en actualiteiten programma’s krijgen meer aandacht van de nieuwsconsument

 

tijdsbesteding
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in