Premium

Talpa, TikTok, Samsung en T-Mobile werken samen voor een interactieve tv-show

Samsung en T-Mobile leggen uit hoe en waarom ze de vernieuwende tv-show sponsoren.

Zo zien de Avastars eruit
Afbeelding: Talpa

De nieuwe tv-show Avastars, vanaf 24 februari wekelijks te zien op SBS 6, wil zich met een interactieve aanpak onderscheiden van andere talentenprogramma’s. Zo speelt TikTok een grote rol rondom én tijdens het tv-programma. Ook Samsung en T-Mobile werken mee aan Avastars.

Over Avastars

Avastars – zes afleveringen – draait om acht virtuele figuren, zogeheten Avastars, die optredens geven aan een vierkoppige professionele jury. Achter elke Avastar schuilt een combinatie van een professionele zanger en een professionele danser. De zanger stuurt de stem en het gezicht van de Avastar aan, waar de danser een speciaal pak draagt om de Avastar te laten bewegen. De virtuele figuren treden dankzij ‘state-of-the-art-technologie’ op met ‘special effects en moves die alleen in een virtuele wereld mogelijk zijn’. De winnende avatar krijgt vijftigduizend euro en mag een duet opnemen met zangeres Davina Michelle.

TikTok is betrokken

Naast het technologische aspect valt er meer op aan Avastars. De tv-show, geproduceerd door Talpa Entertainment Productions in nauwe samenwerking met NEP Group, werkt namelijk samen met het sociale medium TikTok. En dat is een primeur voor een Nederlands tv-programma.

Tijdens de tv-uitzending is er op TikTok een livestream van Avastars te zien. Die livestream toont twee schermen waarop de kijker zowel het eindresultaat als behind-the-scenes-beelden ziet. Daarnaast besteden verschillende bekende TikTok-creators deze weken aandacht aan Avastars. Minder bekende TikTok-gebruikers die ‘inspirerende content’ maken met de hashtag #Avastars, kunnen zichzelf bovendien terugzien in het tv-programma.

Kijkers thuis activeren

TikTok-gebruikers die zichzelf graag terug willen zien op televisie, kunnen deelnemen aan een activatie die voortkomt uit een samenwerking tussen TikTok, T-Mobile en Samsung. De twee laatstgenoemde partijen zijn verantwoordelijk voor deze augmented reality (AR)-activatie en stellen ook prijzen beschikbaar. Sanne Cuperus, brand & communications manager van T-Mobile, legt desgevraagd uit: ‘Als kijker kun je een QR-code scannen waardoor de Avastars in je woonkamer verschijnen. Zo kun je samen met hen dansen & zingen en hier een video van maken. Als je deze vervolgens uploadt op je eigen socials en deelt met #avastars, maak je kans op een prijzenpakket.’ Het prijzenpakket, bestaande uit verschillende Samsung-producten, wordt aangeboden door Samsung en T-Mobile.

Branding

Als sponsoren van Avastars zijn T-Mobile en Samsung ook op andere manieren zichtbaar in en rond het tv-programma. Cuperus: ‘in het programma ga je T-Mobile terugzien met verschillende exposuremomenten als logomomenten en kleurstelling. Rondom het tv-programma zijn we extra zichtbaar met billboards en onze huidige tv-commercial.’ Volgens Cuperus is de samenwerking tussen T-Mobile en Avastars ‘een goede match.’ Ze legt uit: ‘het denken buiten de gebaande paden en het vernieuwende karakter van het format is iets wat precies aansluit bij de exploring mindset die zich bij ons vertaalt in het unlimited denken.’

Samsung wil jongeren inspireren

Voor Samsung is de sponsoring van Avastars naast een branded content-samenwerking ook een manier om jongeren te inspireren en te laten zien dat technologie ‘het onmogelijke mogelijk maakt’, vertelt Naomi Touré, marketing communicatiespecialist bij Samsung. ‘We willen graag dat mensen zich herinneren dat Samsung gekoppeld is aan Avastars en dus ook aan technologie en innovatie. Dat is ons nummer één doel. En omdat Avastars echt een familieprogramma is, willen we het merk Samsung ook graag introduceren bij de jonge doelgroep. Op deze manier laten we zien dat technologie en innovatie vernieuwingen mogelijk maken en dat Samsung het merk is dat hiervoor staat.’

Klaptelefoon in beeld

In het tv-programma komt ook een Samsung-smartphone terug, de Galaxy Z Flip3. Deze telefoon is verticaal open te klappen en kan via een split screen twee schermen tegelijk tonen. Touré: ‘Deze smartphone past goed bij Avastars omdat het een vernieuwende telefoon is en Avastars ook gebruikmaakt van het split-screen-concept. Zo is bij Avastars op het ene schermdeel de danser of zanger te zien en op het andere deel de Avastar. De Flip3 verschijnt ook in beeld als de danser en zanger met elkaar bellen en is samen met het T-Mobile-logo te zien als het tv-programma naar de reclames overschakelt. En scant de gebruiker de qr-code om de AR-ervaring te starten, dan ziet hij of zij de Flip3 geprojecteerd in de kamer als virtueel podium. Samsung is dus zowel in als rondom het programma onderdeel van Avastars.’

De oplettende lezer of kijker weet overigens dat de Flip3 niet de nieuwste generatie klaptelefoon is van Samsung. Omdat de opnames van Avastars al zijn gestart voordat de Flip4 – in de zomer van 2022 – uitkwam, licht Touré toe. ‘Nu het programma op tv verschijnt, zetten we billboards in met de Flip4 en ook de nieuwe Galaxy S23-serie.’   

Volgens Touré koppelt Samsung ‘geen keiharde KPI’s aan de sponsoring.’ Ze legt uit: ‘Het programma is zo vernieuwend dat het voor ons ook spannend is hoe het ontvangen wordt. Wij hebben er veel vertrouwen in en hopen dat mensen Avastars goed ontvangen. Want we streven natuurlijk wel naar een positief sentiment.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie