Premium

Ster-directeur Frank Volmer pleit voor tv-commercials van 20 seconden: ‘Nieuwe realiteit’

Volmer ziet verschillende voordelen: meer ruimte in reclameblok en prijsstijgingen beperken.

Frank Volmer, algemeen directeur Ster
Afbeelding: Ster

Frank Volmer, directeur van Ster, pleit voor een verandering in de basisspotlengte voor tv-commercials van 30 naar 20 seconden. Volgens Volmer zijn er verschillende redenen waarom dit een goede en logische stap is. 

‘Belangrijkste reden is dat we ons met een kortere spotlengte als basis aanpassen aan een realiteit die we zien ontstaan. De afgelopen jaren worden tv-commercials korter. Het past klaarblijkelijk beter bij de tijdgeest.’

Tv-exploitanten zoals Ster gebruiken een basisspotlengte en
indexen ten opzichte van die basis om de prijs van een commercial te bepalen. ‘Het gemiddelde dat nu gehanteerd wordt, is decennia geleden vastgesteld en past niet meer bij de digitale tijd’, volgens Volmer. De spotlengte daalt elk jaar en schuift al op naar 20 seconden. 'Dit ook als basis hanteren is eenvoudiger en logischer.' 

Meer reclames in een blok

Een ander voordeel van het stimuleren van de basisspotlengte naar 20 seconden is volgens Volmer dat er meer reclames in een blok kunnen worden geplaatst. ‘Met de toenemende vraag naar tv-reclame en beperkte ruimte, biedt dat meer mogelijkheden voor verschillende organisaties om zichtbaar te zijn in een reclameblok. Dit draagt bij aan een grotere toegankelijkheid en diversiteit in de getoonde commercials.’

Recent onderzoek van onder andere GroupM toont aan dat een spot van 20 seconden een vergelijkbare merkimpact heeft als een van 30 seconden. Dit betekent dat organisaties dezelfde impact kunnen hebben met een kortere commercial, wat tijd en geld kan besparen, zegt hij. 

Makkelijker op meerdere platforms

Daarnaast is 20 seconden online een veelgebruikte spotlengte. Door de basis voor tv-commercials te veranderen in 20 seconden, kunnen tv-commercials makkelijk online worden ingezet en vice versa. ‘Dit maakt het eenvoudiger om eenzelfde uiting op meerdere platforms uit te zenden. Daar komt bij dat ook voor radio een basisspotlengte van 20 seconden geldt, wat het onderling vergelijken van prijs en effectiviteit makkelijker maakt.’  

Verdere prijsstijgingen beperken

Omdat de tv-kijktijd de afgelopen jaren is afgenomen en de vraag hoog blijft, is tv-reclame duurder geworden. Door nu 20 seconden als standaard aan te houden kunnen verdere prijsstijgingen beperkt worden en het prijsverschil in een lagere basisprijs aan adverteerders worden teruggegeven. ‘Natuurlijk kunnen adverteerders nog steeds langere spots blijven maken of, zoals al veel gebeurt, combinaties maken van een langere spot om een campagne mee af te trappen en spots van 20 seconden voor het vervolg.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie