Overslaan en naar de inhoud gaan

'RTL Group wil af van Belgische en Nederlandse tak'

RTL België zou al in de etalage staan, RTL Nederland minder concreet, DPG Media wordt genoemd als overnamekandidaat.
RTL NEderland
RTL NEderland

RTL Group kijkt naar de verkoop van zijn lineaire tv-activiteiten. De Belgische tak van RTL zou al in de etalage staan, ook RTL Nederland wordt genoemd in een artikel van de Belgische zakenkrant De Tijd. Die baseert zich op ingewijden, maar concreet is het niet. DPG Media zou een van de gegadigden zijn voor een overname van de RTL-zenders, laten Belgische ingewijden aan Adformatie weten. Ook VodafoneZiggo wordt genoemd.

related partner content for mobile comes here

RTL Group en RTL Nederland willen niet reageren. DPG Media meldt: 'Als er een grote mediapartij in Nederland te koop staat, worden we altijd genoemd. Verder hebben we geen commentaar.'

 

De mogelijke verkoop van de lineaire tak van RTL is onderdeel van een groter geheel. Bertelsmann - het moederbedrijf van RTL Group - zou het Franse mediabedrijf M6, dat tv-zenders heeft en de RTL-radiotak - willen verkopen voor zo'n 3 miljard euro.
 
Bertelsmann heeft 76,3 procent van RTL Group in handen en dat heeft weer 48,3 procent van M6 in bezit. Volgens een bericht in het Franstalige Trends-Tendances verliest Bertelsmann steeds meer interesse in zijn lineaire activiteiten en concentreert het Duitse concern zich meer op de wereldwijde activiteiten via zijn muzieklabel BMG en uitgeversgroep Penguin. 


RTL Group liet al eerder weten een consolidatie in de Europese mediasector belangrijk te vinden om het hoofd te kunnen bieden aan de grote spelers. Dat zou overigens niet meteen hoeven leiden tot verkoop van onderdelen. RTL-ceoi Thomas Rabe zou nu toch de Europese divisies willen herschikken.

DPG Media

Voor DPG Media kan RTL in Nederland een interessante toevoeging zijn. De twee bedrijven werken al intensief samen en hebben sinds 2018 een strategische alliantie gevormd, maar bezit DPG geen tv-zenders of streaming diensten. Dat is in België anders, zo zei directeur business development Stefan Havik recent tegen Adformatie. 'In België hebben we aan schaalvergroting gedaan met Medialaan. De app VTM Go is daar inmiddels zo groot dat we zelfs kunnen concurreren met YouTube. Dat is wel uniek voor een lokale videospeler. Met video hebben we die footprint in Nederland nog niet.'

Reactie RTL Group

RTL Group meldt in een statement dat de artikelen die circuleren over verkoop in dit stadium 'slechts speculatie' zijn. 'Het bevestigt niettemin het thema dat ceo van RTL Group Thomas Rabe al enkele maanden aanstipt: "Geconfronteerd met de wereldwijde evolutie van de audiovisuele industrie zal RTL Group in de verschillende markten waarin het aanwezig is de mogelijkheden om zijn activiteiten te consolideren bekijken. Dat kan in verschillende vormen zijn".'​

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in