RTL Nederland: goede financiële resultaten en grote groei Videoland-abonnees in 2020

Videoland heeft nu 903.000 abonnees. Ceo Sven Sauvé: 'We hebben de financiële ruimte om te blijven investeren.'

RTL Nederland kan terugkijken op een goed 2020. Hoewel het bedrijf in het coronajaar volgens ceo Sven Sauvé ook last heeft gehad van de onzekere marktomstandigheden, wist het de aangepaste ebitda met 7,4 procent te laten groeien ten opzichte van een jaar eerder naar 58 miljoen euro. De omzet daalde wel met 4 procent naar 476 miljoen euro. Dat komt met name door de teruglopende advertentieomzet. 

Daartegenover stond een verdere groei van het aantal abonnees van Videoland die nu richting een miljoen gaat. De stijging ten opzichte van 2019 was 38 procent naar 903.000 abonnees. Daarmee verstevigt het streaming platform zijn positie als nummer twee in de markt achter Netflix.

Blijven investeren

'We hebben 2020 afgesloten met een grote groei van het aantal abonnees op Videoland, een hoger marktaandeel van onze tv-zenders en gezonde financiële resultaten', licht Sauvé toe. De ceo zegt dat de goede resultaten te danken zijn aan het vastgehouden van de strategie en investeringen in lokale content en Videoland. 'Ons doel was om sterker uit de crisis te komen en ik ben bijzonder trots om te zien dat dat is gelukt. We wisten de kijker op alle platformen aan ons te binden door onze nieuwsvoorziening en relevante en vernieuwende programma’s waarbij iedereen zijn zinnen even kon verzetten.'

Sauvé zegt dat RTL de financiële ruimte heeft om te blijven investeren in het (lokale) programma-aanbod op alle platformen.

RTL Group

Moederconcern RTL Group moest wel fors inleveren. De nettowinst daalde met 27,7 procent naar 625 miljoen euro. De omzetdaling was bijna 10 procent naar 6 miljard euro. Met name productiehuis Fremantle had het zwaar. Voor dit jaar wordt een organische groei van 8 procent verwacht.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie